Re: Pilne !! Ludzie pomóżcie bo mnie k...ca strzeli - połączenia telefoniczne

Autor: j_marek <j_marek_at_USUN_TO.gazeta.pl>
Data: Thu 20 Jan 2005 - 21:28:51 MET

W wiadomości: it04sc.3n5.ln@kwinto.prv,
Michal Kawecki <kkwinto@o2.px> napisał(a):
[...]
> E. Żeby nie wchodzić w techniczne zawiłości, powiem tylko, że jest tak
> jak piszesz ale tylko w przypadku ISA. Karty PCI są (powinny być)
> zarządzane poprzez odpowiedni układ na płycie głównej i dostosowany do
> tego mechanizm przydzielania przerwań w systemie. W Windows jest on
> uaktywniany po włączeniu obsługi ACPI (choć oba skróty: APIC i ACPI
> oznaczają co innego ;-) ). Limit przerwań jest wówczas na tyle duży,
> że nie stanowi praktycznego ograniczenia w domowym PC. Niektórzy co
> prawda celowo wyłączają ten mechanizm, bo się łudzą, że "ręczny"
> [...]

Witam!

Próbowałem dowiedzieć się czegoś o ACPI i znalazłem te dwa źródła:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prdh_dmt_odlv.asp
http://support.microsoft.com/kb/314068/pl
http://support.microsoft.com/kb/314068/en-us

Po pierwsze ACPI nie zwiększa ilości przerwań jak sugerowałeś. Robi to APIC.
Rola APIC jeśli chodzi o przerwania nie jest jasno opisana w tych źródłach.

KB mówi tak:
Windows XP cannot rebalance resources in the same way that Microsoft Windows
98 does. After PCI resources are set, they generally cannot be changed. If
you change to an incorrect IRQ setting or I/O range for the bus that a
device is on, Windows XP cannot compensate by rebalancing the resource that
was assigned to that bus.

Czyli XP nie wykonuje operacji określonej jako "rebalance" w tłumaczeniu
"nie równoważy ponownie" na zasobach, w tym przerwaniach.

Natomiast ResKit mówi tak:
Windows XP Professional assigns device resources and ignores BIOS settings.
This includes re-assigning IRQ, DMA, and Input Output (I/O) resources and
arbitrating conflicts for all PCI devices. Because Windows XP Professional
ignores the Plug and Play BIOS setting and uses ACPI, the BIOS setting can
be left at either Yes/Enabled or No/Disabled. However, it is recommended
that you set this option to No/Disabled.

I teraz pytanie jaka jest różnica między "rebalance" a "assign".

BIOS w trybie Plug&Play nie inicjuje wszystkich urządzeń, inicjuje tylko
wymagane do uruchomia systemu. Nie pamiętam gdzie to przeczytałem, ale tak
to zapamiętałem. Natomiast przy ustawieniu No/Disabled wszystkie urządzenia
są inicjowane przez BIOS. Tak więc wygląda na to, że aby przypisać zasoby
urządzeniom system musi właśnie dokonać ich ponownego zrównoważenia. Pojawia
się pewien zamęt w temacie czy BIOS, czy system odpowiada za przydzielanie
przerwań.

Natomiast KB sugeruje, że ACPI jakoś ułatwia współdzielenie przerwań:
W systemie Windows urządzenia PCI mogą współużytkować przerwania IRQ. Zasady
zgodności z technologią Plug and Play, które są zdefiniowane w specyfikacji
PCI, określają, że karty są konfigurowane przez system BIOS komputera, a
następnie badane przez system operacyjny i zmieniane, jeśli to konieczne.
Normalnym zachowaniem urządzeń PCI jest współużytkowanie przez nie przerwań
IRQ, szczególnie w przypadku komputerów ACPI (Advanced Configuration and
Power Interface) z włączoną obsługą interfejsu Windows ACPI.

Co oczywiście nie przeszkadza powstawaniu problemów przy współdzieleniu
przerwań mimo, że dawno już slotów ISA się nie spotyka. Urządzenia ISA
aktualnie występują tylko w menadżerze urządzeń jako zintegrowane z płytą
główną. Same zjadają z 10 przerwań.

W opisanym w poprzedniej wiadomości przypadku modem ISDN był na karcie PCI.
Producent (Teles) jednak wyraźnie zastrzegł, że urzędzaenie nie obsługuje
współdzielenia przerwań. Tak więc ręczna manipulacja przy przerwaniach w
BIOS wydaje się, że czasem może być potrzebna.

--
Pozdrawiam,
Marek Janaszewski