Re: problem z instalacja winxp - wiesza sie, czego to wina

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Thu 16 Dec 2004 - 00:14:38 MET

Użytkownik "Sebastian" <mynus@localhost.localdomain> napisał w
wiadomości news:cpqdt9$kv8$1@atlantis.news.tpi.pl

> a jak to moge zrobic?

Na przykład przy pomocy BootIt Next Generation
http://www.terabyteunlimited.com - nie musisz go instalować na hdd,
wystarczy dyskietka. "Ukrycie" partycji oznacza po prostu zmianę ich
deskryptorów w tabeli partycji, nie naruszy to w niczym ani samych
partycji, ani Linuksa. Możesz to równie dobrze zrobić cfdiskiem. Na
wszelki wypadek zrób sobie jednak wcześniej kopię MBR (czyli pierwszego
sektora dysku), bo o ile BootIt ufam, to co do cfdisk mam mieszane
uczucia....

Owszem, o tym błędzie ja też pisałem - http://tinylink.com/?qyK055YyeE.

> windows tez nie trzyma sie standardow :P, ale to nie wiem czy o

Windows jak najbardziej trzyma się standardów, jeśli jako standard
potraktujemy jego kilkunastoletnią historię. To nie Microsoft zmienił
podejście do geometrii dysku i do układu partycji (vide podany
poprzednio link do dyskusji).

> standardy chodzi, dawniej jak instalowalem windowsa na dyski z
> linuksem to tracilem tylko zapis w mbr, jednak ponowna instalajca
> bootloadera naprawiala to, tutaj to nie dziala
> (nawet z win90 uzylem poleceniea fdisk /mbr - nie poskutkowalo na
> instalacje winxp, potem przywrocilem bootloadera)

Ależ fdisk /mbr nie naprawia MBR - o ile pod tym pojęciem rozumiemy
zawartość pierwszego sektora dysku zawierającego m.in. tabelę partycji.
To polecenie ma jeden jedyny cel - zapisanie w MBR dysku
kilkusetbajtowego kodu ładującego system z partycji wskazanej jako
aktywna. Kod ten można zastąpić dowolnym innym kodem, np. Lilo bądź
GRUB-em - i to jest przyczyna, dla której po wykonaniu fdisk /mbr
przestaje działać Linuks; po prostu kod startowy Microsoftu nadpisuje
kod Lilo. Dlatego efekt użycia fdisk /mbr, a raczej brak efektu, nic tu
nie wyjaśnia.

/odpowiadając zmień px na pl/