Re: xp i partycja dos

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sun 01 Aug 2004 - 01:33:22 MET DST

Użytkownik "x_fifo" <xfifo@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:0775.00000420.410becda@newsgate.onet.pl
> system xp byl instalowany jako pierwszy i jedyny sys oper.
> sa dwa dyski logiczne c i d w systemie plikow ntfs.

Tzn. c z pewnością jest partycją podstawową. A d - cóż, podejrzewam że
standardowo, czyli dysk logiczny na partycji rozszerzonej.

> potrzebowalem zrobic jeszcze jedna partycje dosowa zeby jeden z
> programow (bardzo stary ale potrzebny) mogl dzialac. zrobilem ja w
> partition magic i sformatowalem na fat (16) ustawilem jako 'active'
> ale oczywiscie nie startuje. jesli ustawie jako active partycje c z
> xpekiem to startuje mi tylko xp i nie daje wyboru przejscia do dosa.
> nie znam skladni pliku opcji autostartu, teraz wyglada on tak:

Jeżeli tą p.FAT16 daje się ustawić jako aktywną, to pewnie jest to
partycja podstawowa. W takim razie masz dwa problemy: za partycją
rozszerzoną nie powinno być już żadnej partycji podstawowej (DOS tego
nie lubi), a drugi to położenie tej partycji: jeśli zaczyna się powyżej
granicy 8 GB, to DOS-a z niej nie uruchomisz.

> [boot loader]
> timeout=30
> default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
> [operating systems]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
> Professional" /fastdetect
>
> jak dodac jeszcze jeden system tak zeby byl bootowalny?

Utwórz partycję podstawową FAT16 gdzieś poniżej 8 GB, ustaw ją jako
aktywną, zainstaluj na niej DOS-a i sprawdź czy się poprawnie uruchamia.
Od tego momentu będziesz mógł uruchamiać oba systemy przełączając
aktywne partycje, np. w BIOS-ie. Jeśli chcesz mieć to w menu startowym
XP, to wgraj na DOS-ową partycję pliki ntldr, ntdetect.com, aktualne
Boot.ini i dopisz DOS-a do Boot.ini np. według
http://www.enter.pl/archiwum/tekst.asp?p=/ent2000.11/klub_bootem.htm.
Wiąże się to z utworzeniem pliku Bootsect.dos. Możesz też użyć do tego
Bootpart http://ourworld.compuserve.com/homepages/gvollant/bootpart.htm.

P.S. Nie używaj fdisk.exe.

/odpowiadając zmień px na pl/