Re: Po debacie o jakości - UKE - wolne wnioski

Autor: djrzulf <djrzulf_at_gmail.com>
Data: Wed 18 May 2011 - 09:51:19 MET DST

Witaj Polipie!

> Teraz tak jeszcze lekko prywatnie do KIKE. Wszystkie organizacje stoją
> murem, że takie regulacje nie są nikomu potrzebne, nierealne do

Niestety nie mieliśmy okazji wcześniej dyskutować, ponieważ niedawno
zająłem się tematem, stąd udział mój oraz Józefa Chwasta w debacie.
Ponieważ bardziej tam byłem przysłuchać się stanowisk operatorów niż
dyskutować.

> wykonania itp. KIKE jako izba zrzeszająca mniejszych ISP co mnie
> niesamowicie zdziwiło jest jednak innego zdania.

Nie chcieliśmy się wbijać na siłę z naszą prezentacją (termin był do 6
maja), żeby nie rozbijać agendy UKE. Nasze stanowisko niewiele różniło
się od poirytowanego Pana z PTC oraz wesołego Pana z P4 i nieźle
zakręconego przedstawiciela &TP.

> którego nie można zatrzymać, to nie rozumiem ich takiego nacisku by
> wprowadzać hardwarowe mierniki jakości i to na koszt operatora? Przecież

Problemem jest to, że UKE będzie chciało realizacji pomiarów i
diagnostyki, i nasza dyskusja z prezentacjami pomiarów komercyjnych
była tylko i wyłącznie związana z tym, jeśli już UKE zamierza to
wprowadzać, to niech zrobią to wg pomysłu AJRiS lub MLAB, ponieważ
rozwiązania Netscout, IŁ, czy Systemics PAB będą drogie w
implementacji, więc warto korzystać z gotowych tanich rozwiązań.
Myślę, że rozwiązanie Google jest naprawdę dobre, aczkolwiek
testowałem u siebie łącze i podczas gdy inne speedtesty pokazywały
okolice 100Mbps, to MLab pokazał mi 5Mbps... Huh.

> stopniu dotknie ingerencja UKE. To właśnie Ci operatorzy, wiedząc że ich
> sieci są ok, będą musieli również ponieść koszt wprowadzenia testerów

Projekt głównie uderza w GSMowców, natomiast my, mali ISP, szczególnie
świadczący dostęp bezprzewodowy dostaną rykoszetem i odczujemy to
najbardziej. Ponieważ w przeciwieństwie do GSMowców, którzy mają swoje
kanały, a my bezprzewodowcy jak już mamy, to z zakresu ISM, więc
nieprzewidywalność tego pasma jest o wiele większa niż GSMowców.

> tylko po to by udowodnić rzeczy oczywiste. Niech martwią się Ci, którzy

Ale skoro dysponujemy infrastrukturą nx1G, to ethernetowcy nie mają
zazwyczaj się czego obawiać - problemem jest dostęp bezprzewodowy.

> ofert całkowicie się zmieni. Pojawią się oferty 100Mbps czy nawet 1Gbps
> do klienta i wtedy zacznie się prawdziwy problem - nie wiem czy właśnie
> przez ofertę netii czy gsm'ów nie jest już za późno na powrót do
> normalności.

Netia pokazała, że nie musi w ogóle zawierać przepustowości w umowie
lub zawrze "dostęp maksymalny 80Mbps" dla xDSL czy "100Mbps" dla ETTH
i nie muszą się już martwić takim klientem i uważamy, że to się może
odbić na podejściu do jakości - jakby nie patrzeć Netia poszła torem
GSMowców - CyfrowyPolsat reklamuje się prędkościami "100Mbps"...

Józek zwrócił uwagę, że może wrócić to z czym UKE walczy, czyli
wykluczeniem cyfrowym. Jeśli operator nie będzie w stanie świadczyć
usługi na określonym terenie o określonej przepustowości, to zgodnie z
pomysłami, niezadowoleni użytkownicy będą zgłaszać reklamacje i
operator będzie musiał świadczyć swoje usługi za darmo. Jeśli koszt
modernizacji do większych przepustowości przewyższa dochód z danego
segmentu sieci, a koszt zwrotu jej to 20 lat, to operator nie będzie
dokładał do interesu. Utrzymanie obecnej infrastruktury kosztuje,
więc... Wycofa się z rynku i potem użytkownicy zostaną z dostępem
GPRS. Czy jest to dobry kierunek?

Osobiście uważam, że nasz rynek jest jeszcze za młody na takie
regulacje, bo jest sporo jeszcze czarnych dziur, gdzie działa jeden
wiodący operator z niskimi przepustowościami... Ale to jest właśnie to
- działa.

Czy na pewno chcemy doprowadzić, żeby ten operator się wycofał
całkowicie z tego rynku?

> KIKE na ostatnim walnym pokazało że reprezentuje głównie siebie, w sensie
> Grupy Trzymającej Władze.

KIKE na ostatnim walnym pokazało, że 2/3 członków ma Izbę w czterech
literach i to jest problem Izby, a jak chcesz podyskutować o walnym
czy o KIKE, to może załóż nowy wątek, a nie śmieć tutaj?

> Nie chce krakać, ale coś mi mówi, że nowa firma
> od opomiarowania ma coś wspólnego z KIKE... Ci którzy byli na Walnym KIKE
> wiedzą o co mi chodzi...

Słychać strzały!

Z pozdrowieniami.

--