Re: Wywłaszczenie....

Autor: Zboj <zboj_at__at_mnc.dot.pl>
Data: Tue 19 Apr 2011 - 11:56:48 MET DST

> Wyjątkiem jest infrastruktura budynkowa, która stanowi tzw. wąskie
gardlo i art. 30 megaustawy umozliwia korzystanie z cudzej pasywnej
infrastruktury budynkowej (pasywnej czyli kanalizacji lub ciemnego
włokna, a nie BSA i WLR). Ale z art. 30 sami też możecie korzystać.

Tylko bez określenia zasad korzystania z niej - ta możliwość to w praktyce
fikcja. Nie raz już rozmawialiśmy o tym, że większość spraw rozbija się o
brak rynku usług międzyoperatorskich. Obecnie bowiem jest ramówka na część
usług TPSA i... Dziki Zachód reszty. Podawałem swego czasu m.in. przykład
PKP Nieruchomości - 100 zł za 1 mb kabla w budynku. Dla łącznika 80 mb
oczekiwana opłata - 8000 zł / m-c. Wszystko zgodnie z ich cennikiem. I tak,
pisząc mb mam na myśli metry bieżące. C mi po świadomości istnienia
infrastruktury, jeśli zasady dostępu do niej nie są zdefiniowane.

Wiem, ten kij ma dwa końce. Ale nie można opowiadać, że raporty pomogą
operatorom w inwestycjach i wiedzy o tym, co mogą dzierżawić, zamiast
budować/dublować własną, nie projektując przy tym choćby ramowych rozwiązań
dot. sposobu (i bezpieczeństwa) dostępu do informacji o infrastrukturze
podmiotów konkurencyjnych oraz zasad (np. zajętość/rezerwacja na własne
potrzeby) i jakichś stawek będących punktem odniesienia - choćby w ramówce
TP. Bez tych ram rysujących choćby szkic rynku międzyoperatorskiego,
inwentaryzacja nakarmi tylko serwery urzędnicze i będzie bazą do kilku prac
naukowych, artykułów i raportów.

Pozdrawiam

Piotr Marciniak (ISP/KIKE)