Re: Neutralny IX w Łodzi

Autor: Adam Wołk-Jankowski <jankad_at_bez.tego.1000lecie.pl>
Data: Wed 31 Mar 2010 - 10:29:57 MET DST

> Kto pokrywa koszty utrzymania węzła? Wynajem lokalu/koszt kolokacji,
> roboczogodziny?

Firma, która uruchamia węzeł określa jego koszty i publikuje je w systemie
SEW.
Koszty są publikowane w rozbiciu na płatne od sztuki (np port w switchu,
VLAN) i od Mbps (np transmisja do Warszawy lub węzła wyższego, jeżeli
transmisja nie leci prosto do W-wy). Te koszty są jawne i równe dla
wszystkich uczestników.

> Kto podpisuje umowę na transmisję? KIKE? Administrator węzła? Każda z firm
> z osobna? Jak to jest logistycznie rozwiązane?

Transmisje kupuje firma administrująca węzłem i dzieli koszty w/g oferty
zamieszczonej w SEW.

> Kto ten konkretny warszawski węzeł prowadzi? Kto jest fizycznie
> odpowiedzialny za administrację węzłem? Kto pokrywa koszty jego
> funkcjonowania?

Węzeł warszawski wybudowała firma eFuzja i to ona nim administruje a więc
pokrywa koszty.
W zamian za to fakturuje administratorów węzłów niższych za każdy Mbps
zadeklarowanego ruchu a ci przerzucają te koszty na uczestników również w/g
zadeklarowanych przepływności. Działa to na zasadzie piramidy, w której
koszty zchodzą w dół.

> Można prosić o jakiś przykład kosztów utrzymania/dostępu do węzła?

Wartości zupełnie abstrakcyjne.
Powiedzmy, że rejestrujesz swój węzeł typu C, do którego podpinasz sąsiada.
Ten węzeł podpinasz za pomocą dzierżawionego włókna do węzła typu B, który
ma wykupioną transmisję do węzła A. Włókno kosztuje Ciebie 3tys zł
miesięcznie, transmisja z węzła B do A kosztuje 30tyś, kolokacja switcha w
węźle B kosztuje 500zł, koszt portów w przełącznikach w węźle Twoim i B
szacujemy na 50zł miesięcznie, węzeł A narzuca marże 1zł od każdego Mbps, z
węzła B korzysta 10 uczestników. Zakładamy, że z sąsiadem wykorzystujecie po
500Mbps transmisji do W-wy ale przyjmujemy, że pełne 10G z B do A jest
zadeklarowane.
Dla Ciebie i Twojego sąsiada koszty wyglądają tak:
- 50zł port w węźle C
- 1500zł (czyli 0,5*3000zł) włókna z C do B
- 25zł (czyli 0,5*50zł) port w węźle B
- 50zł (czyli 0,1*500zł) kolokacja w węźle B
- 1500zł (czyli 0,05*30tyś) transmisja z B do A
- 1000zł (czyli 100*1zł) marża dla administratora węzła A.
Razem: 4125zł za 500Mbps transmisji do W-wy.

Pamiętaj: koszty są wzięte z sufitu, pojazują tylko zasadę. W rzeczywistości
są to wartości z zupełnie innej półki ale nie mogę ich podać publicznie bo
jestem związany NDA.

> Czy umowy z dostawcami podpisuje KIKE, czy każdy z członków z osobna?

Jeżeli chodzi o transmisję do Warszawy i wymianę ruchu każdy uczestnik
projektu podpisuje umowę tylko z administratorem węzła, do którego jest
wpięty.
Jeżeli chodzi o dostęp do usług IP w Warszawie to każdy podpisuje już sam
ale w/g oferty ramowej przedstawionej przez operatorów dla członków KIKE.
Czyli nie musi nic negocjować bo kupuje usługi w ramach wspólnego wolumenu.

> Czy można je poznać? :) Czy to jest wiedza zarezerwowana dla członków
> KIKE?

O szczegółach nie mogę mówić bo oferty są objęte umowami NDA. Ceny są po
prostu zbyt dobre i ich ujawnienie byłoby dużym kłopotem dla dostawców.

--
Z poważaniem:
Adam Wołk-Jankowski