Re: Neutralny IX w Łodzi

Autor: Sławek Lipowski <slawek_at_lipowski.org>
Data: Wed 31 Mar 2010 - 09:53:23 MET DST

Adam Wołk-Jankowski pisze:

> Idea KIXa jest prosta - zróbmy wspólnie to, na co nie stać nas
> samodzielnie.
>
> W większych miastach powstają węzły, do których podłączają się lokalne
> firmy.

Kto pokrywa koszty utrzymania węzła? Wynajem lokalu/koszt kolokacji,
roboczogodziny?

> W tych węzłach wymieniają się ruchem oraz wspólnie kupują
> transmisję do Warszawy.

Kto podpisuje umowę na transmisję? KIKE? Administrator węzła? Każda z
firm z osobna? Jak to jest logistycznie rozwiązane?

> W Warszawie powstał węzeł, który przyjmuje
> wszystkie transmisje "z terenu", zapewnia ogólnopolską wymianę ruchu
> oraz zapewnia dostęp do usługodawców (czyli de facto buduje kabling do
> switchy/routerów innych operatorów).

Kto ten konkretny warszawski węzeł prowadzi? Kto jest fizycznie
odpowiedzialny za administrację węzłem? Kto pokrywa koszty jego
funkcjonowania?

> Co ważne operatorami węzłów, zarówno tych w terenie jak i tego
> warszawiskiego, są członkowie Izby. Nie wyznaczeni członkowie, tylko
> każdy kto zechce taki węzeł uruchomić, pokazać koszty i obsłużyć
> wszystkich innych członków na jasnych i równych zasadach.

Można prosić o jakiś przykład kosztów utrzymania/dostępu do węzła?

> Oprócz tego jako Izba negocjujemy z dostawcami, żeby traktowali zakupy
> członków KIKE jako wspólny wolumen.

Czy umowy z dostawcami podpisuje KIKE, czy każdy z członków z osobna?

> W ten sposób udało się uzysać:
> - dobre ceny na transmisje po Polsce - w końcu
> członkowie-administratorzy węzłów zamówili już kilka a w drodze jest
> kilkanaście następnych transmisji
> - przeźroczyste, jasne i równe zasady dostępu do węzłów dla wszystkich
> członków Izby

Czy można je poznać? :) Czy to jest wiedza zarezerwowana dla członków KIKE?

--
Sławek Lipowski