Re: Neutralny IX w Łodzi

Autor: Adam Wołk-Jankowski <jankad_at_bez.tego.1000lecie.pl>
Data: Tue 30 Mar 2010 - 18:05:25 MET DST

> Niestety nie będąc członkiem KIKE nie mam chyba dostępu do takich
> informacji. Na stronie znalazłem jakieś ogólniki. Nie udało mi się
> odnaleźć jakiś fajnych informacji na temat idei, topologii i zasięgu KIX.
> Jakie usługi KIKE jest w stanie świadczyć, czy też w jakiś sposób
> pośredniczyć/uczestniczyć, na terenie Łodzi? Czy możliwe jest np. jakieś
> wsparcie w przypadku chęci wpięcia do PLIXa? Sieci KIKE?

Idea KIXa jest prosta - zróbmy wspólnie to, na co nie stać nas samodzielnie.

W większych miastach powstają węzły, do których podłączają się lokalne
firmy. W tych węzłach wymieniają się ruchem oraz wspólnie kupują transmisję
do Warszawy. W Warszawie powstał węzeł, który przyjmuje wszystkie transmisje
"z terenu", zapewnia ogólnopolską wymianę ruchu oraz zapewnia dostęp do
usługodawców (czyli de facto buduje kabling do switchy/routerów innych
operatorów).
Co ważne operatorami węzłów, zarówno tych w terenie jak i tego
warszawiskiego, są członkowie Izby. Nie wyznaczeni członkowie, tylko każdy
kto zechce taki węzeł uruchomić, pokazać koszty i obsłużyć wszystkich innych
członków na jasnych i równych zasadach.
Oprócz tego jako Izba negocjujemy z dostawcami, żeby traktowali zakupy
członków KIKE jako wspólny wolumen.

W ten sposób udało się uzysać:
- dobre ceny na transmisje po Polsce - w końcu członkowie-administratorzy
węzłów zamówili już kilka a w drodze jest kilkanaście następnych transmisji
- przeźroczyste, jasne i równe zasady dostępu do węzłów dla wszystkich
członków Izby
- dobre ceny na internet kupowany u operatorów Tier1 - bo sumują wolumen
zakupów wszystkich uczestników projektu

Teraz małe ćwicznie myślowe: jaka jest cena rynkowa transmisji 10G z
powiedzmy Katowic do Warszawy? Ile będzie kosztować powiedzmy 500Mbps takiej
transmisji jak na 10G zrzuci się 20 firm? Rachunek jest chyba prosty dla
każdego. Jak dodamy, a właściwie odejmniemy jeszcze upusty, które
uzyskaliśmy zamawiając kilkanaście takich transmisji po Polsce to chyba dla
wszystkich stanie się jasne jak może wyglądać cena transmisji dla członków
KIKE.

Drugie ćwiczenie: przy jakim wolumenie operator Tier1 da dobre ceny? 100
małych firm, kupujących po 100Mbps internetu zagwarantuje, że jako grupa
będziemy mieć świetne ceny u dwóch operatorów - bo u każdego z nich razem
kupimy przeszło 5Gbsp.

Trzecie ćwiczenie: ile dodatkowego, darmowego ruchu będziemy wymieniali w
ramach węzłów miejskich (czyli typu B w/g terminologii projektu Tanie Łącze)
a ile będzie ruchu w cenie transmisji do Warszawy?

Oczywiście powodzenie projektu w dużej mierze zależy od tego jak my, czyli
uczestnicy projektu będziemy się dogadywać ale wydaje mi się, że właśnie
KIKE, jako izba branżowa ma szansę zagwarantować uczciwość zasad a przez to
stabilność całego projektu.

--
Z poważaniem:
Adam Wołk-Jankowski