Re: Nie będzie wymiany z AS5617 w polskich IX-ach

Autor: Grzegorz Janoszka <Grzegorz_at_nie-lubie-spamu.Janoszka.pl>
Data: Tue 16 Feb 2010 - 18:48:45 MET

On 16-2-2010 7:55, Piotr Szałamacha wrote:
> Na moje to chodziło w tym wszystkim żeby TP w ogóle wprowadziła coś
> takiego do oferty i wyceniła to na sensownych zasadach.

A dlaczego musi? Deutsche Telecom i France Telecom wcale nie mają w
portfolio swoich produktów takiego czegoś jak peering, nawet
paid-peering. Jest wiele innych takich firm, które sprzedają tylko
tranzyt. Dlaczego zmuszać TPSA do czegoś, czego nie robią inne podobne
firmy?

> Jeśli dostęp do wszystkich AS-ów na świecie kosztuje w bardzo dużym
> hurcie 5-6EUR/Mbps to jak się ma do tego dostęp do jednego AS-a TP za
> około 15-18 EUR (chyba tyle w opcji BGP C wychodzi)?

Cogent na całym świecie sprzedaje dostęp w cenie $1/Mbps, wiem, że nie
ma ich w PL, ale są blisko, np na Ukrainie. Nawet w Polsce mniejszy hurt
powinien być tańszy niże te 5-6 E/Mbps. I w tej cenie masz także dostęp
do TP, prawda?

> Polecam ten argument Pani Kroes z KE. Proponowałbym abyśmy podpisali do
> niej list, petycje wniosek - cokolwiek co pozwoli jej sie zorientować
> jaki jest problem.

Ale po co? Skoro TPSA nie pogarsza celowo ruchu z zagranicy, to jaki
jest problem?

> Co do drugiej części pytania to oczywiście nie wprost ale DT i BT
> zostały zmuszone do rozluźnienia polityki peeringowej i w tych krajach
> wyszło to wszystkim na dobre.

Taaa... możesz zapodać jakiegoś linka o DT? Bo ja sądzę, że jest
całkowicie przeciwnie niż piszesz i DT z nikim nie peeruje. A z BT to w
miarę otwarty do peerowania jest tylko jeden z ich kilku AS.

Dostęp do eyeballs na całym świecie jest w cenie. Weź operatora Tier1 i
poproś ich o ofertę dostępu do netu, potem poproś ich o zmodyfikowanie
oferty w ten sposób, żeby rozgłosili cały świat poza FT i DT - będzie to
dużo tańsze - dlaczego? Chodzi o to, że najwięksi operatorzy płacą FT i
DT za łącza, a jak nie płacą, to mają tak jak Abovenet, którego styk z
FT jest 2x mniejszy od mojego łącza w domu :)

TPSA jest jednym z największych operatorów europejskich, ma mocną
pozycję na dużym, prawie 40-milionowym rynku. Do tego należy do FT,
które ma taką, a nie inną politykę. Dopóki TPSA gra uczciwie i nie łamie
prawa, to nie powinno się zawracać głowy UKE wprowadzaniem regulacji
nieznanych w cywilizowanym świecie.

--
Grzegorz Janoszka