Re: Nie będzie wymiany z AS5617 w polskich IX-ach

Autor: Piotr Szałamacha <piotr_at_horyzont.net>
Data: Tue 16 Feb 2010 - 07:55:10 MET

Grzegorz Janoszka pisze:

> Zwróć uwagę, że takie coś byłoby rzeczywiście bez precedensu. Pokaż mi
> Deutche Telecom otwarcie peerujący w DECIX albo France Telecom w którymś
> z francuskich IX.
> Mniejsze europejskie telekomy, których nie wykupili giganci peerują
> otwarcie, ale ci najwięksi nie widzą żadnego biznesu w peerowaniu, ba -
> to dla nich strata kasy, bo oni trzepią kasiorę na każdej sieci, która
> ma łącza do nich, nawet Tier1.
> AFAIK telekom w Czechach należy do Telefoniki i też nie peeruje się...
>
> Ktoś w ogóle kojarzy, żeby jakakolwiek firma była _zmuszona_ do peerowania?

Na moje to chodziło w tym wszystkim żeby TP w ogóle wprowadziła coś
takiego do oferty i wyceniła to na sensownych zasadach.

Jeśli dostęp do wszystkich AS-ów na świecie kosztuje w bardzo dużym
hurcie 5-6EUR/Mbps to jak się ma do tego dostęp do jednego AS-a TP za
około 15-18 EUR (chyba tyle w opcji BGP C wychodzi)?

Polecam ten argument Pani Kroes z KE. Proponowałbym abyśmy podpisali do
niej list, petycje wniosek - cokolwiek co pozwoli jej sie zorientować
jaki jest problem.

Chyba ze lobbyści FTP już to zaklepali w myśl zasady: "czasy się
zmieniają a Pan Panie pułkowniku cały czas w komisjach weryfikacyjnych".

Co do drugiej części pytania to oczywiście nie wprost ale DT i BT
zostały zmuszone do rozluźnienia polityki peeringowej i w tych krajach
wyszło to wszystkim na dobre.

Piotr Szałamacha