Re: TPSA władcą internetu (blokada portu 25) - moja korekta

Autor: Wojciech Puchar <wojtek_at_wojtek.tensor.gdynia.pl>
Data: Wed 09 Dec 2009 - 18:55:14 MET

> A wiesz, że dla wielu krajów to niestety nie jest prawdą i wiele firm jest
> tak przyzwyczajonych do przesyłania danych np. po protokole OTP w ISDN, że
> ich kontrahenci (w szczególności dostawcy usług) muszą w dzisiejszych
> czasach utrzymywać infrastrukturę ISDN do transmisji danych?

Przyzwyczajenia są przyzwyczajeniami. Natomiast ISDN nigdy globalnie nie
zrealizowało nawet małej części założeń. Dlatego bo był zbyt skomplikowany.
Internet jest prosty - mamy pakiety IP które trzeba dostarczyć od nadawcy do
odbiorcy. Całą resztą i definiowaniem co w nich jest zajmuje się wyłącznie
nadawca i odbiorca, w tym rozpoczynanie połączeń logicznych.

Dlatego dziś mamy przez internet usługi których dawniej nie było, bez wymogu
zmiany infrastruktury.
Poza tym - nie ma "opłat za połączenia" (mowie o np. TCP, bo za połączenie
do internetu to inna sprawa - patrz 0202122 dawne ;) , i nie było jakiś
nakazów co i jak ma być robione.

A co do przyzwyczajeń - w prawie każdej firmie jaką znam jest fax. Bo ich
kontrahenci niektórzy inaczej nie potrafią :), pomimo że mają komputer i
dostęp do internetu.

Zresztą klasyczna telefonia stacjonarna dziś też w sumie istnieje siłą
rozpędu.