Re: Fatalna jakość obsługi klienta w Netii

Autor: B.G <b0ggacUSUN_at_wp.pl>
Data: Tue 20 Oct 2009 - 00:26:33 MET DST

Użytkownik "grzesiek" <przechodzien@zignoruj.to> napisał w wiadomości
news:hbima6$4fa$1@nemesis.news.neostrada.pl...

> Próbowałem zgłębić temat ONU i z lektury internetu dowiedziałem się że:
> - ONU - optyczna jednostka sieciowa, optical network unit,

Prawda.

> - ONU łączy z centralą kabel światłowodowy,

Bywały przypadki użycia miedzi, nic nie stoi na przeszkodzie aby było to i
radio. Oczywiście w normalnych sytuacjach jest to światłowód.

> ONU służy do nakładania sygnału ADSL,

I do poboru prądu z elektrowni :)
ONU to taka mała centrala w szafie przy murze, przy drodze albo wew.
budynku.
Są tam graty usług POTS/ISDN jak i mogą być/są DSLAM-y oraz ew. inne
interfejsy (symetryki DSL, optyczne) jeśli znajdzie się klient na coś
cięższego.
DSLAM dopiero nakłada sygnał ADSL na pętle klienta.

> - ONU umieszcza tak, skrócić maksymalnie długość trasy sygn. ADSL klientom
> którzy znajdują się w znacznej odległości od centrali,

Tak, bo to jedyna już stosowana w nowych inwestycjach, metoda dojścia z
usługami do klienta.
Nie wyobrażasz sobie raczej, aby pod blokiem, na wiosce, zresztą w
jakimkolwiek skupisku ludzkim, celem odpalenia neostrad 20Mb/s, stawiać
murowaną centralę i na dodatek najlepiej z BOK-iem :)
Bo o ciągnieciu "milion" parowego miedzianego kabla z centrali do skupisk
ludności, to już zapomniao "wieki" temu.

> - TP nie ma obowiązku (w ramach WRL/BSA) udostępniać ONU - więc nie
> udostępnia i klienci innych firm mogą liczyć tylko na sygnał z DSLAMA
> znajdującego się w centrali, nawet gdy po drodze jest ONU,

Nieprawda. Jeśli by tak było, to sam nie miałbym w chacie operatora BSA.
Zresztą patrz akapit wyżej.

> spieszą" - sęk w tym, że nie mogą nic robić na linii TP więc postawienie
> własnego ONU i tak by im nic nie dało bo nie mogą kabli TP przez to swoje
> ONU przepuścić?

Masło maślane, nie mam zamiaru domyslać się co autor miał na myśli.

> Aha - może zechce mnie ktoś oświecić:
> weźmy hipotetyczną ;) sytuację: mam telefon w netii na linii TP: czy TP
> może nałożyć mi sygnał ADSL ze swojego ONU znajdującego się bliziutko

Jeśli z tego ONU masz dotychczas telefon i jest w tym ONU DSLAM, to tak
właśnie zrobi.
Mowa oczywiście o BSA aby nie było nieporozumienia. LLU to inna bajka.

--
B.G