Re: Czy IPTV to telewizja? (bylo: Telewizja w sieciach lokalnych, smutna .....)

Autor: Krzysztof \ <kl_at_-nospam-x-com.pl>
Data: Tue 28 Oct 2008 - 21:53:19 MET

Wojciech Apel napisał(a), dnia pięknego 2008-10-28 21:19:
> [...]
> waskopasmowy, albo za drogi, albo nie zawsze dzialajacy. Oczywiscie problem
> kanalu zwrotnego jest do przelamania przez inzynierów gdyby nie myslenie
> menadzerów zarzadzajacych swiatem mediów - myslenie ewidentnie
> jednokierunkowe, zakladajace ze oni wiedza lepiej i nadaja co uwazaja a
> ludek ma ogladac i koniec. No nie - ludek ma jeszcze placic - pieniedzmi,
> czasem, prywatnoscia i wymuszonymi przez reklame zachowaniami.
>
> W przeciwienstwie do broadcastu IPTV jest stworzone przez ludzi ze swiata
> telekomunikacji i internetu a wiec jakby z definicji ma myslenie sieciowe i
I widać koniec niepłacenia abonamentu przez bardziej chętnych ogladania
polsatu za darmo, bo każdy ruch abonenta w dostępie (ba! nawet zmiany
kanału) widać i można to logować czy tam robić co się żywnie podoba.
I tak JAMBOX w zasadzie jest telewizja kablowa z
> wodotryskami - ale dzis widzialem (w ramach testów beta) , ze jednym z tych
> bajerów jest obsluga Piccassa na STB a wiec swiat Web 2.o tylko na
> telewizorze, sterowany pilotem przez siedzacego na kanapie. (A przy okazji:
> wierz jak ladnie wygladaja dobre zdjecia na dobrym telewizorze HD?) YouTube
> na JAMBOXie juz jest (choc jeszcze nie pelny ale jakosc telewizyjna obrazu
> juz dziala), do STB dodajemy wygodna klawiature bezprzewodowa, STB zawiera
> calkiem niesly komputer z Linuxem, wpiety jest poprzez lacze 100Mb/s.......
> Czy dalej uwazasz, ze to tylko kablówka z bajerami?

Interactive TV ;) Stary pomysł, ale dzisiaj jak najbardziej możliwy do
stworzenia. Zwłaszcza przy użyciu szerokiego pasma zwrotnego.
A przykleję się do jakości. Kto z nas nie widział analogowej CATV na TV
LCD 720p a nie mówiąc już o FullHD...

> * * * * * * *
>
> Reasumujac: IPTV ma inny model. Nie taki jak broadcast gdzie jest stacja
> nadawcza i mniej lub bardziej madry terminal wyswietlajacy to co mozna
> wyswietlic widzowi. IPTV to terminal _sieci_ wchodzacej w interakcje z
> abonentem i innymi abonentami podobnie jak to ma miejsce w Internecie,
> zwlaszcza w kulturze Web 2.0. A telewizja? no coz - moze na razie jest
> najwazniejsza (jest motorem sprzedazy) ale przekonany jestem, ze niedlugo
> bedzie dodatkiem.

Wojtku, dodaj że skalując ku PON (czy nawet AON, no ale bardziej
problematycznie) gigabitowym, 10G czy multipleksując to do nawet
320gbita można wysłać o _wiele_ więcej kanałów nadających w 1080i
aniżeli w klasycznym analogu. Do tego dorzuć ludziom radio z ładną
opakówką nie będąc zestresowanym o wiele droższym transponderem SAT ;)
IPTV ma przyszłość. Nie mówię, że jutro zabije ona SAT/CATV. Ale
skalowalność IPTV jest przeogromna.

To pozostawiam bez komentarza ;)

Pzdr.
Chris L.