Re: Sterzynska w GW

Autor: T <t_at_invalid.invalid>
Data: Sat 05 Jan 2008 - 15:46:08 MET

Grzegorz Staniak pisze:

> Niekoniecznie. Nie chodzi wcale o niskie ceny + niski overbooking:
> chodzi o stworzenie _jednolitych_ warunk贸w 艣wiadczenia us艂ug,

W my艣l zasady "wszystkim r贸wno, czyli g贸wno".

> Chodzi po prostu o te "warunki, by dzia艂aj膮c we w艂asnym interesie
> [firma] nie szkodzi艂a rynkowi" o kt贸rych wspomnia艂 kolega T. nie maj膮c
> poj臋cia, 偶e m贸wi w艂a艣nie o planowanej przez UKE regulacji

Z 艂aski swojej daruj sobie mylne interpretowanie moich wypowiedzi.

> a) asymetri臋 informacyjn膮 na niekorzy艣膰 klienta: nie masz szansy
> wiedzie膰,
> czy operator sprzedaje ci us艂ug臋 dobrej jako艣ci, za to sprzedawca wie
> doskonale czy wpuszcza Ci臋 w maliny czy nie;
> b) motywacj臋 ze strony dostawcy do dostarczania us艂ugi o ni偶szej jako艣ci
> w opakowaniu sugeruj膮cym lepsz膮 jako艣膰;
> c) brak mo偶liwo艣ci wiarygodnego przedstawienia jako艣ci swojej us艂ugi
> konsumentom ze strony dostawcy, kt贸ry chcia艂by dostarcza膰 us艂ugi
> lepszej jako艣ci.

Jak zawsze umyka Ci sedno problemu, a sednem jest brak realnej
konkurencji.

> Efekt jest taki, 偶e po kolei operatorzy podnosz膮cy jako艣膰 us艂ug s膮
> wypychani z rynku. A pozosta艂ych coraz bardziej kusi ci臋cie koszt贸w za
> wszelk膮 cen臋, w tym przez zani偶anie jako艣ci us艂ug. Tak膮 sytuacj臋 w tej
> chwili obserwujemy.

Przyczyna to g艂贸wnie relatywnie bardzo niskie ceny TPSA na 艂膮cza domowe
(Neostrada) i nadal bardzo wysokie na 艂膮cza operatorskie. Monopolistyczna
pozycja TPSA pozwala jej na dzia艂ania prowadz膮ce do tego, 偶e konkurencja
w pewien spos贸b finansuje im Neostrady (p艂ac膮c wysokie stawki za peeringi
itd.). B艂臋dne ko艂o.

> Usuni臋cie dominacji TP samo w sobie nie jest wi臋c rozwi膮zaniem

Bo?

> wyj艣ciem
> jest regulacja rynku w taki spos贸b, by ustali膰 ramy dzia艂ania
> likwiduj膮ce przynajmniej jednen w podanych wy偶ej czynnik贸w.

Ciekawe, ze na innych rynkach obywa si臋 bez regulacji i wszystko dzia艂a
jak nalezy. We藕my chocia偶by pokrewny webhosting.

> Jakie艣
> wi膮zanie sprzeda偶y z inwestycjami jest jednym z mo偶liwych,

Jest to kompletna bzdura. Nie da si臋 tego okre艣li膰 w skali rynku w taki
spos贸b, by 1. dzia艂a艂o, 2. ceny drastycznie nie wzros艂y.

> Tak 偶e o los innych operator贸w by艂bym spokojny je艣li plan UKE jest
> cho膰by zbli偶ony do tego co zgaduj臋. Akurat moja firma stara si臋
> zachowywa膰 jaki艣 poziom przyzwoito艣ci wobec klient贸w, kupione pasmo
> przek艂ada si臋 z regu艂y na procentowy udzia艂 w przep艂ywno艣ci szkieletu i
> stykach do innych operator贸w ;)

Tw贸j brak wyobra藕ni jest niesamowity. Oczywi艣cie, ze w skali pojedy艅czych
firm to si臋 cz臋sto przek艂ada, szczeg贸lnie je艣li ca艂y czas dzia艂a na tym
samym obszarze i nie zmienia drastycznie oferty. Tyle, ze co jest do
obliczenia w skali mikro (jednej firmy) jest NIE DO OBLICZENIA w skali
makro.

--
http://tomasz.insane.pl