Re: home.pl ...

Autor: Krzysztof Halasa <khc_at_pm.waw.pl>
Data: Tue 03 Jul 2007 - 20:18:58 MET DST

Sławomir Bem <spamerzy@do.piachu> writes:

> Wystarczajaco duzo zeby stwierdzic ze nie warto wpuszczac.
> Jesli wezmiesz wolumen np 1mln spamow po 100k kazdy to wychodzi ok 10G
> danych,

Nie, wychodzi ok. 100 GB, na 100 Mbps linku nieco powyzej 2 godzin.
Tyle ze jesli dostajesz milion sztuk spamu po 100 KB, to dostajesz
takze np. 100 milionow sztuk spamu "krotkiego", i na Twoim linku
1 Gb/s (niekoniecznie pojedynczym) nie ma to znaczenia (w sensie
pasma).

> Ale co jak?
> oprocz wymienionych przez Ciebie mam jeszcze IP nadawcy i ew. domene odwrotna
> a te wszystkie parametry w odpowiedniej kombinacji popartej cwana baza
> gwarantuja calkiem skuteczne filtrowanie spamu (bez wpuszczania)

Tzn. w ogole nie filtrujesz spamu. Tylko odrzucasz na podstawie
danych z sesji SMTP. Oczywiscie, na tej podstawie mozna troche odrzucic,
ale oczywiscie duzo mniej niz filtrujac tresc.
Rozumiem ze takze greylistujesz - szkoda ze spamerzy nauczyli sie
i przestalo to dzialac wystarczajaco skutecznie.

> Nie duzo, mialem klienta, ktory dostawal 37 tys na dobe
> (fakt ze mial CatchAll wlaczone). Jesli tysiac spamow uwazasz za
> podejrzanie duzo to jestem zdziwiony, albo mam wyjatkowe ofiary spamu
> w systemie ;)

Tysiac to jest dosc duzo. 10 tysiecy to jest podejrzanie duzo.
Aczkolwiek mozliwe z tymi ofiarami, jestem w stanie wyobrazic sobie
ze ktos, kto oglasza swoj adres wszystkim spamerom (aktywnie, nie
tylko umieszczajac go np. w usenecie albo na innych WWW) tyle moze
dostac.

> Chyba jednak ma znaczenie bo im wiekszy, tym mniejszy blad statystyczny.

Przy pojedynczym adresie email i 100 spamach dziennie blad statystyczny
jest juz pomijalny. Chyba ze chcialbys badac korelacje miedzy spamem
i aktywnoscia (adresu) np. w usenecie itp. - wtedy pewnie potrzeba
z 10 roznych userow.

--
Krzysztof Halasa