Re: Skończył się dobry fart

Autor: Maciej Bebenek <maciej_pmt_at_tpsa.waw.pl>
Data: Wed 07 Feb 2007 - 21:47:12 MET

Tomasz Śląski napisał(a):

> Jarek, pomysł nie jest nowy, kilka lat temu jak Tepsa ucięła MAN-om
> styk, przebiegały przez tą grupę podobne głosy. Skończyło się oczywiście
> tym, że wszyscy uciekli wtedy do GTS, Netii i gdzie bądź jeszcze a ja
> odpaliłem nasz własny interesik telekomunikacyjny.
[...]
> Problem lezy gdzie indziej - a ściślej w kierunku przepływu kasy.
> Kontent żyje z tego, że płacą mu jego klienci - hostingowcom płacą
> klienci za WWW, pocztę etc, gacialom-portalom, komunikatorom płacą
> reklamodawcy. Kontent zatem patrzy na utrzymanie łącz do TP jak na -
> nazwijmy to - koszt uzyskania przychodu. A reklamodawcy płaca (miedzy
> innymi) w zależności od zasiegu swojej reklamy, więc jak obetniesz te x
> mln potencjalnych oglądaczy banera czy innego flasha rozlewającego się
> po stronie to sam rozumiesz :)

Taką tezę wyznaję własnie od podanego przez Ciebie zatargu między
Pozmanem a tepsą. Gorzej, moja paranoja w tym względzie rozwinięła się
nieco dalej ;-) Bo jak na razie mamy sytuację, że kontekt leży w jednej
części internetu, a użytkownicy w swojej przeważającej częsci (myślę, że
sumarycznie około 60-65 %) w innej.

Załóżmy, że bitstream access rozwinie się na szeroką skalę. GTS, Dialog,
Netia i paru innych operatorów zdobywają znaczącą liczbę klientów
prywatnych. Powiedzmy, że jednemu z nich szczęśliwie się udaje i ma
10-15 % rynku ADSL-i w Polsce, czyli mniej więcej 10 % ogółu użytkowników.

Pytanie - czy w takim przypadku nadal ochoczo będzie brał udział we
wszystkich akcjach peeringowych, bezpłatnej wymianie ruchu itp itd?
Czy może jednak zauważy, że trzyma w garści cenne dobro -
klienta-kliczacza? I zacznie go cenić.

M.