Re: Skończył się dobry fart

Autor: Tomasz Śląski <tom_at_kebab.org.pl>
Data: Wed 07 Feb 2007 - 16:02:31 MET

Jarek Pudelko wrote:

> Tak sie zastanawiam czy nie byloby jakims tam rozwiazaniem, zeby np. wszyscy
> posiadajacy kontent w Polsce, na 2 dni dropneli u siebie trasy do AS'ow
> tepsianych.

Jarek, pomysł nie jest nowy, kilka lat temu jak Tepsa ucięła MAN-om styk,
przebiegały przez tą grupę podobne głosy. Skończyło się oczywiście tym, że
wszyscy uciekli wtedy do GTS, Netii i gdzie bądź jeszcze a ja odpaliłem nasz
własny interesik telekomunikacyjny.

> Skutkiem tego X mln klientow neostrad/dsl'i nie mialoby dostepu do polskich
> zasobow u hostingodawcow, paraliz poczty, www etc.
> I potem taki pierwszy, czy drugi topowy hostingodawca dzwoni do TP i mowi:
> "Chcecie udostepniac moje zasoby swoim klientom? Hmm...mozemy zrobic
> peering. Po mojej stronie styk taki i taki. Oczywiscie BGP4. Ostatecznie nie
> wezme za to od was kasy ale Wy pokrywacie koszty utrzymania styku."

Problem lezy gdzie indziej - a ściślej w kierunku przepływu kasy. Kontent żyje
z tego, że płacą mu jego klienci - hostingowcom płacą klienci za WWW, pocztę
etc, gacialom-portalom, komunikatorom płacą reklamodawcy. Kontent zatem patrzy
na utrzymanie łącz do TP jak na - nazwijmy to - koszt uzyskania przychodu. A
reklamodawcy płaca (miedzy innymi) w zależności od zasiegu swojej reklamy,
więc jak obetniesz te x mln potencjalnych oglądaczy banera czy innego flasha
rozlewającego się po stronie to sam rozumiesz :)

> Chociaz zawsze mogliby powiedziec: "Dziala www.wp.pl? No to u nas wszystko w
> porzadku...".

Dokładnie tak.

Pozdrawiam!