Re: UKE a Internet - widok przez dziurkę od klucza

Autor: Maciej Bebenek <maciej_pmt_at_tpsa.waw.pl>
Data: Sun 22 Oct 2006 - 20:43:21 MET DST

Andrzej.K napisał(a):

> W praktyce "uwolnienie rynku" oznacza zatem prosty transfer przychodów do
> innych molochów jak Tele2, którego styl prowadzenia biznesu jest conajmniej
> dyskusyjny, czy innego GTS-Energis od zawsze nastawionego na maksymalne
> dojenie klientów bez najmniejszych skrupułów.

Moment, chłopie. W zasadzie jeszcze żadna decyzja dotycząca rynku
detalicznego nie weszła w życie. Osobiście nie widzę żadnych przeszkód,
żeby firma-krzak wynegocjowała umowę na obsługę detalu i zaczęła to
wdrażać. Jedynym problemem będzie posiadanie docelowo własnego systemu
billingowego, jakiegoś CRM-a, hotline i windykację. Sprawną windykację.

> [...]
> sukces obniżkę abonamentu za linię stacjonarną o max 15% i to przy założeniu,
> że abonent był na tyle nierozsądny, że dał sobie wcisnąć abonament 60 minut
> za darmo. Dla większości abonentów, którzy od lat korzystają z abonamentu
> standardowego oznacza to już dokładnie nic, bo kwota do płacenia jest
> dokładnie taka sama, a te 60 min do wydzwonienia extra to ochłap gorszy od
> onegdaj kartkowego "mięsa wp z kością gat. II". Czyli jednym słowem dokonano
> prostego przesunięcia kasy z przychodami z kieszeni TPSA do kasy Tele2 i
> innych, bo konkurencji nie wytworzono przecież żadnej.

Jeżeli potrafisz na 49 % opuście dać 40 % zniżkę cen, to wszyscy
powitają Cię z otwartymi rękoma.

> Tematyka tej grupy to jednak internet, więc... Co wydarzyło się wielkiego pod
> rządzami Królowej w sprawie Internetu?
>
> 1. Do kosza poszły szumnie zapowiadane przetargi powiatowe na częstotliwości
> pod WIMAX.
[...]

> Też mi konkurencja...

Koledzy wcześniej się wypowiedzieli i dość zgrabnie wytłumaczyli o co
chodzi.

> 2. Spółka O2.PL przez dwa lata z okładem wojowała za pomocą UKE/URTiP o
> usunięcie przez TPSA znanej wszystkim degradacji ruchu na łączach
> zagranicznych.

[...]

Jak wyżej

> 3. Naciskanie przez Królową na Tepsę spowodowało obniżkę cen na internet
> detaliczny i - z punktu widzenia użytkownika końcowego - dobrze. Nie
> spowodowało jednak w żaden sposób rozmontowania monopolu, wręcz przeciwnie -
> wzmocniło go, bo tysiące małych odsprzedawaczy internetu pójdzie za chwilę z
> torbami, nie mogąc w żaden sposób konkurować z dumpingowymi cenami
> monopolisty.

Należy sobie wprost powiedzieć, że podobnie jak nie utrzyma się rodziny
ze sprzedaży ze szczęk na bazarze, tak samo nie zrobi sie tego mając sto
czy tysiąc abonentów na internet po 20 zł miesięcznie. Ceny detaliczne
będą spadać, marża będzie maleć i tego nie ominiesz, chyba że zarządzimy
koncesje po jednej na miasto czy powiat i wtedy będziemy kochanych
abonentów doić...

[...]
> [...]
> pasma, które TPSA ma za darmo (z jednej strony płacą neostradowicze, z
> drugiej operatorzy) rozkłada przedsięwzięcie na tak długi czas zwrotu
> inwestycji, że o żadnym rozwoju drobnej działalności telekomunikacyjnej być
> mowy nie może, a o budowaniu skutecznej konkurencji tymbardziej. Podobnie jak
> z usługami głosowymi grozi nam tu - kosztem wyrwania przychodów z gardła
> TPSA - rozwój najwyżej kilku innych molochów, którzy klienta końcowego będą
> doić tak samo jak TPSA, tylko będzie się to nazywało konkurencja. Jak to ma
> być taka konkurencja jak w GSM to ja dziękuję - postoję.

Znam co najmniej jednego MAŁEGO operatora (małego, czyli takiego,
ktorego przychody nie są wyrażane w setkach milionow zł rocznie), który
najprawdopodobniej podpisze umowę BSA i będzie świadczyć usługi
detaliczne. Więc nie rób dramatu z tego, że nie masz wystarczającego
finansowania lub po prostu nie potrafisz go zdobyć. A i sam pomysl na
biznes by sie przydał.

M.