Re: blueconnect czy iplus?

Autor: Slawomir Tobis <usenet_at_Wstaw.Moje.Nazwisko.pl>
Data: Mon 28 Nov 2005 - 09:07:07 MET

piomax <piomax@poczta.onet.pl> wrote:

> Mowilem o sposobie realizacji polaczenia przez siec telekomunikacyjna w
> sensie wykorzystanej techniki komutacji. Faktem jest, ze w jednej
> warstwie OSI to samo polaczenie moze byc uwazane za stale, a w innej juz
> nie. Jednak nie mozna porownywac polaczen w roznych warstwach, bo to nie
> ma sensu.

W pewnym uproszczeniu: sieć UMTS składa się z tzw. domen. Jedna z nich to
UTRAN (UMTS Terrestrial Radio Acces Network), druga to Core Network,
obsługująca zarówno Channel Switch (czyli komutację kanałów) oraz Packet
Switch (czyli komutację pakietów). Ta druga gałąź Core Network jest zresztą
w dużej części wspólna z podsystemem sieciowym GPRS/EDGE - jeśli operator ma
obydwie licencje. Dla zestawionego połączenia CS istnieje
maksymalne=minimalne=gwarantowane pasmo. Dla użyszkodników PS przewidziano
klasy QoS - mamy m.in. Conversational class (real time - VoIP,
wideokonferencje), Streaming class (real time audio/video, one-way),
Interactive class i Background class. Różnią się takimi parametrami jak:
opóźnienia transmisji, szybkość startu / zmiany usługi, gwarancja ciągłości
usług przy handoverze i dziesiątkami innych.

Empiria pokazuje, że komfort pracy przez UMTS jest zdecydowanie wyższy,
głównie dzięki lepszej "interaktywności" - o ile w GPRS/EDGE są pingi w
okolicach 1000 ms, a często nawet dochodzą do 2000 ms, o tyle w 3G trzymają
się średnio na poziomie 200-300 ms, przy czym widać wyraźnie, że już chwila
nieaktywności połączenia powoduje przełączenie użyszkodnika w tryb tła, z
którego "wybudzenie" może trwać około sekundy (stosowne parametry ustawia
operator). W każdym razie pierwsze 2 pingi są na poziomie 500-600 ms,
dopiero mniej więcej od trzeciego mamy nasze standardowe 200. Pewnej poprawy
można się spodziewać po wdrożeniu technologii HSDPA (High Speed Downlink
Packet Access).

Transfery osiągane w danym miejscu zależą od jakości sygnału (szczególnie
EDGE jest wrażliwy na zniekształcenia), konfiguracji sieci i liczby
aktywnych użyszkodników w danej komórce. Aktualne wartości średnie
(wynikające z bieżąco używanych w Poznaniu urządzeń) to:
- Plus EDGE 180-200 kbps, UMTS 270-320 kbps
- Era UMTS 260-300 kbps
- Orange EDGE 80-150 kbps

--
Sławomir Tobis