Re: Krakowski węzeł wymiany ruchu

Autor: NetArt - Piotr Nowak <nie_at_pisz-tutajbonie.com>
Data: Wed 15 Dec 2004 - 15:43:21 MET

Użytkownik "Zbigniew Sikora" <zs@hor.net.pl> napisał w wiadomości
news:cppdnm$4r1$1@news2.ipartners.pl...
> [...]
> ruchu powinien być zbliżony do tego, z którym mamy do czynienia w Futuro.
> tymczasem proporcje są jak 10:1, na niekorzyść Westerplatte. Stąd moje
> wątpliwości co do rzetelności statystyk węzła Futuro.
> Inna sprawa, że ten krakowski IX od początku kuleje. Gdy bodaj dwa lub
trzy
> lata temu dyskutowaliśmy kwestię naszego dołączenia z Ceti i Netartem to
> wyszło na to, że poziom wymienianego ruchu jest tak symboliczny, że nie
> warto się w to angażować dla samego peeringu. Potem AFAIK Grzegorz
Janoszka
> rozkręcił nieco temat IXa, i przybyło do niego kilku uczestników, ale
nadal
> jego możliwości nie są praktycznie wykorzystywane. Beneficjentem tej
> sytuacji jest oczywiście Cyfronet, który sprzedaje swoje łącza właśnie w
> celu wymiany ruchu w MANie, o czym już pisałeś w innym miejscu.

Problem peeringu w Krakowie jest omawiany juz od kilku lat w Krakowie.
Wszyscy twierdza ze nie oplaca sie budowac stykow bezposrednich, gdyz koszty
przewyzszaja korzysci, mimo ze mamy w miescie 2 najwieksze polskie portale i
kilku najwiekszych ICP w Polsce. Takie myslenie prowadzi jednak w
konsekwencji do faktu iz operatorom lacz nie oplaca sie tworzyc linkow do
kazdej firmy ktora ma content. Inna sprawa jest fakt ze wezel na
Westerplatte jest bezsensowny z punktu widzenia dostepu telekomunikacyjnego.
Duzo lepsza lokalizacja jest np. Plac Matejki gdzie glowice swiatlowodowe
maja m.in. tacy operatorzy jak: TK Telekom, GTS, Telenergo/Telbank,
Cyfronet, Telia, NASK, NetArt, Onet.

Po zwyklych drutach miedzianych nie oplaca sie pchac ruchu z uwagi na waskie
gardlo, wiec jak mozna oczekiwac czegos powazniejszego w krakowskim wezle?
W chwili obecnej NetArt przylaczony jest do IX'a przez Ceti, gdyz
bezposrednia wymiana sesji BGP jest bezcelowa z uwagi na wielkosc ruchu IP.
Uczestnicy IX'a dostaja zas od NetArt przez Ceti inne zasoby ktore
udostepniamy z niektorych lacz peeringowych np. TK Telekom, TVK-WROC-NET,
ZIGZAG...

Nalezy tez odpowiedziec prosto po co sa peeringi: aby uproscic/skrocic trasy
przesylu infromacji.

Piotr Nowak

--
NetArt