Re: Stanowisko koalicji

Autor: Maciej Bebenek <maciejUSUN_at_USUNkomorka.org>
Data: Fri 13 Aug 2004 - 13:53:36 MET DST

Użytkownik Denken napisał:

> Bo caly czas problem jest ten sam = istnieja znacznie tansze metody
> dostepu do sieci TP (via zagranica), ktore TP blokuje pomimo ze sa one
> czyms naturalnym na swiecie.

To może przytoczę przykład z nieco innego rynku, ale bardziej uregulowanego.

w 1996 r. ruszyły sieci GSM. Na początku tepsa zarządziła zasadę
rozliczeń bill and keep. Wszyscy byli zadowoleni, za wyjątkiem
operatorów komórkowych, bo nastąpiła kanibalizacja ruchu i więcej było
ruchu przychodzącego, niż wychodzącego.

rok później MŁ zarządził rozliczenia międzyoperatorskie. Wtedy powstała
słynna stawka 80 gr za minutę ruchu terminowanego w sieci ruchomej.
Zarządzenie dotyczyło jedynie ruchu krajowego.

Po roku okazało się, że znaczny procent ruchu DO komórek jakąś cudowną
metodą wypływa za granicę i wraca, poprzez sieć tepsy. Dlaczego?
Ponieważ tepsa nie rozróżniała opłat za terminowanie ruchu fixed i mobile.

Po kolejnym roku MŁ podjęło decyzję, że tepsa ma obowiązek również
płacić za ruch przychodzący do komórek zza granicy. I od tej pory
zniknęły problemy z krajowym ruchem zagranicznym.

Widzisz jakieś analogie?

> To juz niestety nie moj problem. Mam nadzieje ze raczej opiera sie to na
> pewnym perspektywicznym mysleniu i budowaniu relacji z klientem, ktora
> sie zwraca.

A ja sądzę, że nie. Chociażby słysząc o miksowaniu ruchu akademickiego i
komercyjnego.

> Hmmm. ciekawe rzeczy. Jakos nigdy nie mialem takich wynikow przystepujac
> do corocznego rozpoznania rynku. A z moich danych wynika ze lacze bez TP
> mozna kupic za kilkaset zlotych przy odpowiednio grubej rurze - sproboj
> kupic takie lacze do TP. Tylko nie wyciagaj mi tu jakis ofert typu DSL
> czy tez max 12Mbps bez BGP bo to nie ta bajka.

Miałem na myśli nie łącze do TP, tylko łącze do Internetu - takie, na
którym można np. powiesić kolokację czy inny hosting.

> Chyba pominales jeden istotny element. Nie ma kosztow bliskich zeru. To
> wsyztsko nadal kosztuje. Placisz za transmisje danych / dzierzawe
> wlokien + tak jak pisalem wczesniej chyba nikt nie oczekuje od TP
> darmowego peeringu.

Nikt? Popytaj sie członków koalicji. Tak szczerze, przy piffku ;-)
A co do tych kosztów - dalej sa niewielkie. W końcu włókno w relacji
Warszawa-Warszawa można sobie samemu położyć za relatywnie niewielkie
pieniądze, Powiedzmy w cenie rocznych kosztów dzierżawy.

> No widzisz warto nie tylko cytowac ale i pamietac jak sie sprawa
> skonczyla. Klienci nacisneli na obu ISP i w koncu potrafili sie oni
> dogadac. Obaj od tamtego czasu sa w ICM-IXP i bez problemu wymieniaja
> ruch. Inna sprawa ze cale to zamieszanie chwaly ATMAN'owi nie dalo a
> straty z pewnoscia byly.

Ale pieniążki tak. A mówimy o biznesie, nie o ideologii bezpłatnego
internetu dla wszystkich.

M.