Re: Stanowisko koalicji

Autor: Denken <denken_at_idg.pl>
Data: Fri 13 Aug 2004 - 08:52:34 MET DST

Maciej Bebenek wrote:

> Tak. Gdyby płyty CD były tańsze, to by nie było piractwa. Obejrzyj sobie
> statystyki dotyczące kierunków P2P - u mnie niecałe 100 % do USA.

Hmm ciezko mi znalezc zwiazek. Wspominajac P2P w sieci TP opieram sie na
informacjach podawanych przez TP - nie dyskutuje jak jest u mnie czy u
Ciebie.

> Ale to jest dokładnie ten sam problem, co z MANami i pasmem akademickim
> vs komercyjnym. Tylko jedna strona konfliktu się zmienia.

Bo caly czas problem jest ten sam = istnieja znacznie tansze metody
dostepu do sieci TP (via zagranica), ktore TP blokuje pomimo ze sa one
czyms naturalnym na swiecie.

> OK. I tu pytanie - dlaczego tańsi? Może w swoich kalkulacjach nie
> uwglednili pewnych kosztów?

To juz niestety nie moj problem. Mam nadzieje ze raczej opiera sie to na
pewnym perspektywicznym mysleniu i budowaniu relacji z klientem, ktora
sie zwraca.

> Zreeszta zauważ, że cena 2 Mbps w tepsie była i jest najmniejsza w
> porównaniu do innych operatorów. Dlaczego więc tamci mogli być tańsi??

Hmmm. ciekawe rzeczy. Jakos nigdy nie mialem takich wynikow przystepujac
do corocznego rozpoznania rynku. A z moich danych wynika ze lacze bez TP
mozna kupic za kilkaset zlotych przy odpowiednio grubej rurze - sproboj
kupic takie lacze do TP. Tylko nie wyciagaj mi tu jakis ofert typu DSL
czy tez max 12Mbps bez BGP bo to nie ta bajka.

> Wyobraź sobie, że koalicja wygrała. Każdy wiekszy operator ma bezpłatną
> wymiane ruchu z tepsą. Więc buduję sobie centrum kolokacji w Warszawie,

Hmm wiekszosc jzu ma IMO.

> dopinam sie do wixa i asterwixa i cokolwiek tam jeszcze jest,

to tez mozesz juz w tej chwili zrobic.

> do tepsy i
> ... dla świętego spokoju potrzebuję jeszcze jakąś małą rurkę za granicę,
> wiec płacę za nia niewiele. Koszty bliskie zeru, a jakie możliwości

Chyba pominales jeden istotny element. Nie ma kosztow bliskich zeru. To
wsyztsko nadal kosztuje. Placisz za transmisje danych / dzierzawe
wlokien + tak jak pisalem wczesniej chyba nikt nie oczekuje od TP
darmowego peeringu.

> Z tego co wiem, kwota globalna jest mniej więcej 3-4 razy wyższa.
> Podsumuj sobie wyniki finansowe pierwszych 20 ISP i dyskutujemy dalej :-)

Bo to byly bardzo ostrozne szacunki.

> Cóż... Może zacytuję fragment newsa (Message-ID:
> <13082004.6F314E48@blurp.bzzz.pfff>) , który nadszedł w czasie, gdy
> tworzyłem tą odpowiedź:
>
> "ATMAN nie akceptuje ruchu krajowego na laczach miedzynarodowych - aby
> zabezpieczyc sie przed degradacja jakosci ruchu krajowego i uniknac
> problemow z bledna konfiguracja routingu w sieciach innych ISP."

No widzisz warto nie tylko cytowac ale i pamietac jak sie sprawa
skonczyla. Klienci nacisneli na obu ISP i w koncu potrafili sie oni
dogadac. Obaj od tamtego czasu sa w ICM-IXP i bez problemu wymieniaja
ruch. Inna sprawa ze cale to zamieszanie chwaly ATMAN'owi nie dalo a
straty z pewnoscia byly.

--
Denken