Re: Stanowisko koalicji

Autor: Maciej Bebenek <maciej_USUN_TO_at_USUN.TO.komorka.org>
Data: Fri 13 Aug 2004 - 00:20:02 MET DST

Denken wrote:

> W swietle ostatnich wynikow finansowych Agora w sieci nie jest chyba
> najlepszym przykladem zarabiajacego na siebie biznesu ;)

Ale jest przykładem skrzyzowania muła z osłem czyli i ISP i dostawcy treści.

> Hmm chyba nie twierdzisz ze nie jest w interesach ISP posiadanie u
> siebie dostawcow tresci. Tak znaczacy udzial P2P w sieci TP jest IMHO w
> duzej mierze wynikiem braku bliskich przepustowoscia dostawcow tresci.

Tak. Gdyby płyty CD były tańsze, to by nie było piractwa. Obejrzyj sobie
statystyki dotyczące kierunków P2P - u mnie niecałe 100 % do USA.

> Bylo juz wiele razy - nie chodzi o to zeby TP dala innym ISP swoje lacza
> za free. Chodzi o to zeby 1st nie degradowac ruchu na laczach
> zagranicznych = dac wolnosc wyboru operatora z wlaczeniem
> miedzynarodowych ewentualnie ustalic rozsadna polityke peeringow (z
> wiekszoscia ISP IMO platnych).

Ale to jest dokładnie ten sam problem, co z MANami i pasmem akademickim
vs komercyjnym. Tylko jedna strona konfliktu się zmienia.

> Bo dostawcy tresci w wiekszosci wypadkow mieli mozliwosc wyboru /
> migracji do tanszych operatorow a TP niestety ma gleboko dostawcow tresci.

OK. I tu pytanie - dlaczego tańsi? Może w swoich kalkulacjach nie
uwglednili pewnych kosztów?

Zreeszta zauważ, że cena 2 Mbps w tepsie była i jest najmniejsza w
porównaniu do innych operatorów. Dlaczego więc tamci mogli być tańsi??

Wyobraź sobie, że koalicja wygrała. Każdy wiekszy operator ma bezpłatną
wymiane ruchu z tepsą. Więc buduję sobie centrum kolokacji w Warszawie,
dopinam sie do wixa i asterwixa i cokolwiek tam jeszcze jest, do tepsy i
... dla świętego spokoju potrzebuję jeszcze jakąś małą rurkę za granicę,
wiec płacę za nia niewiele. Koszty bliskie zeru, a jakie możliwości
zarabiania - na paśmie, na prędkości, na wszystkim.

> Mysle ze w archiwum grupy znajdziesz w ramach bojow z POL34/PIONIER ze
> TP chce okolo 2000PLN za 1Mbps ruchu. Teraz wez sobie to pomnoz przez
> przepustowosci jakie duzi ISP utrzymuja z TP rzedu 300-400Mbps. Mysle ze
> takich ISP jest ~5 = TP walczy pewnie o 2000x2000PLN co lekko daje nam
> 4.000.000 PLN miesiecznie......

Z tego co wiem, kwota globalna jest mniej więcej 3-4 razy wyższa.
Podsumuj sobie wyniki finansowe pierwszych 20 ISP i dyskutujemy dalej :-)

> Tu latwo zauwazyc ze gdyby TP niedegradowala ruchu na laczu zagranicznym
> i nie dala taniego peeringu to zaraz pojawilby jej sie zamiast tego
> przychodu koszt na poziomie IMHO minimum 600.000 PLN...

Cóż... Może zacytuję fragment newsa (Message-ID:
<13082004.6F314E48@blurp.bzzz.pfff>) , który nadszedł w czasie, gdy
tworzyłem tą odpowiedź:

"ATMAN nie akceptuje ruchu krajowego na laczach miedzynarodowych - aby
zabezpieczyc sie przed degradacja jakosci ruchu krajowego i uniknac
problemow z bledna konfiguracja routingu w sieciach innych ISP."

M.