Re: "Czarne owce" hostingu... off topic

Autor: wer <piotr.karkucinski_at_domeny.wytnij.to.org>
Data: Tue 01 Jun 2004 - 22:45:04 MET DST

Użytkownik Marcin Kapski napisał:

> Osobiście zgadzam się że nie powinno byc limitów transferowych.
> Powinni przydzielać pasmo. Jak będzie nagły za duży wzrost transferu, to
> serwis się "przytka" i wówczas sam dopłaciłbym za pasmo, aby było lepiej.
> Dla firm hostingowych, limity transferu są poprostu pierońsko opłacalne i
> tyle, a przydizelanie pasma, pozbawiłoby ich parudziesięciu tysięcy
> miesięcznie..

Transfer jest uczciwszy dla klientow niz pasmo. Z kilku powodow. Po
pierwsze oddaje prawdziwe wykorzystanie lacza przez klientow. Ktos moze
ciagnac powoli, ale caly czas. A ktos malo, ale szybko, raz na jakis czas.

A limity transferu powstaly nie z prozni. Chodzilo glownie o ludzi,
ktorzy wrzucali programy i mp3 na serwer. Pomijam kwestie praw
autorskich. Poza tym jak podzielic pasmo? Na kazdego po rowno? Ciekawe
jak? Jesli jakas domena jest np obciazona w piatek, a inna we wtorek.
Dlaczego ktos, kto laczy sie w piatek z dana domena ma ciagnac wolno,
choc na kablu jest wolne pasmo. Poza tym jak sie podzieli pasmo na 1000
klientow, to niezaleznie od lacza bedzie zawsze malo.

Jesli komus zalezy na duzym transferze, niech kupi wlasny kabel albo
miejsce w serwerowni. Przydzial transferu jest wbrew pozorom tanszy dla
klientow, niz podzial pasma. Pasmo ma wykupione na stale, niezaleznie od
pory dnia i nocy. Transfer jest liczony wtedy, gdy jest transmisja.

Dobrym porownaniem jest woda. Placisz za zuzyta wode, a nie za przekroj
rury. Ciekawe jakbys funkcjonowal jakbys mial cieniutenka slomke,
zamiast rury, ale bys placil miesieczny ryczalt. Czasami potrzeba
mocnego strumienia wody, a czasami kran jest przez kilkanascie godzin
zamkniety.

Poza tym jeszcze jedna rzecz. Dwoch klientow, obydwaj maja wykupione po
20MB na www, i taka sama przepustowosc (zalozmy 64Kbit/s). Jeden wysyla
non stop cos w siec, drugi godzine dziennie. Dlaczego obydwaj maja tyle
samo placic? Ten wysylajacy przez godzine potrzebuje takiego samego
pasma, akurat wysyla on-line dzwiek.

Piotr Karkucinski
piotr.karkucinski@domeny.wytnij.to.antyspam.org