Re: "Czarne owce" hostingu... off topic

Autor: Dariusz Sznajder <darek-news_at_beast.tu.kielce.pl>
Data: Sun 30 May 2004 - 00:40:58 MET DST

W artykule <c9arhv$1qmk$1@mamut1.aster.pl>
        Slawek Kotynski napisał(a):
> Nie zawsze, ale myślę, że zwykle tak. Gdy się wie, co się robi,
Masz stronę 100k. Kupujesz 100M transferu. Tysiąc oglądaczy ściąga sobie
Twoją stronę w 0.1 sekundy, bo akurat mają grube rury po kilkaset Mbit,
podobnie jak Twój ISP.
Nie płacisz, za czas, kiedy nikt nie oglądał, chyba że kupiłeś
sobie za dużo na za krótko. To, czy za kolejne 100M skasują Cię
automatycznie, czy "ręcznie" to już kwestia umowy.

Kupujesz sobie limit na pasmo. Jaki limit musiałbyś kupić, żeby te 1000
oglądaczy było tak samo zadowolonych? Ile zapłaciłbyś za limit 10Mbit/s?
Czy zapłacisz wtedy za czas, kiedy nikt nie patrzy?
Skoro trzeba Ci zagwarantować stale stałe pasmo - raczej tak.
Im bardziej gwarantowane będzie "dedykowanie" Twojego pasma, tym bardziej
cena będzie zbliżona do tego, gdybyś sobie sam kupił łącze + ileś.

> Ano dokłanie na odwrót: pasmo nie jest z gumy,
Zakładasz, że Twój ISP ma zapchaną rurke i jak nie zapłacisz za pasmo,
to go prawie nie masz. A jeśli ta rurka jest wystarczająco szeroka?

> przy stałym paśmie *nic* się stać nie może, choćby nie wiem co :)
W szczególności - nie może być *szybciej* :-)
Za to dość łatwo może być wolniej - tyle razy, ile jednoczesnych sesji.
A, że im więcej sesji, tym dłużej trwa pojedyńcza...
No, i - jeszcze musi być stałe, a nie ograniczone z góry :)

> A jak zniknie łącze ni z gruchy ni z pietruchy, bo ktoś dla
> dowcipu pociągnie mi stronkę 500 tys. razy, to może być
> "małe zaskoczenie".
Może.

> Trzeba dopłacać - (albo zwijać serwis), czytaj: naciągneli mnie.
A jak się ktoś zniechęci, bo kupiłeś sobie 64kb/s a właśnie ogląda ją
100 osób i każdy robi to długo (bo powoli) to co trzeba robić?
A ani klient, ani jego przeglądarka nie czekają w nieskończonośc na
pojawienie się witryny...

> To może kupić 64 kbity i nie ładować na stronkę
> flashy i avików?
Prawda leży gdzieś po środku - poprostu obie strony muszą skalkulować co
im się bardziej opłaca - kupić pasmo czy transfer. A jeśli transfer, to
czy porcja ma odpowiednią wielkośc czy nie.

Co jest lepsze wcale nie wydaje mi się takie oczywiste.
Że lepsze jest kupienie pasma oczywiste jest dla mnie jeszcze mniej :)

--
Dariusz Sznajder
DSZ1-RIPE