Re: TPNET - POL34

Autor: Krzysztof Ceglinski (krzysztof_ceglinski_at_idg.com.pl)
Data: Wed 18 Feb 2004 - 01:10:41 MET

Konrad Plich wrote:

> Oczekuje poważnych propozycji na podłączenie tego serwera do sieci łączem 50
> Mb/s i płacenie mi za mój content jakieś skromne 300 PLN/Mb. A... i żeby mi
> było dobre podłączenie do wszystkich userów w Polsce !!!

Mam propozycje na inna zabawe - proponuje sprobowac podlaczyc taki
'content' do internetu i tu mamy 3 mozliwosci:

1. Placimy pewnemu wiodacemu operatorowi niech nawet bedzie 2000PLN za 1
Mbps

2. Kupujemy dwa lacza i lacze za kilkaset PLN za 1Mbps i do tego pewna
czesc lacza do wiodacego operatora za 2kPLN za Mbps

3. Kupujemy usluge kolokacji u sasiadow czechow, niemcow czy tez po
prostu lacze od operatora miedzynarodowego - za kazdy Mbps placimy nie
wiecej niz 1kPLN

Efekt jest taki ze opcje

1. = bankructwo z definicji
2. = byc moze uda sie przezyc po wprowadzeniu platnosci za co tylko sie
da i zalaniu witryny reklamami.
3. = Hmm za granica mozna znacznie taniej = najrozsadniejsza
ekonomicznie opcja - no chyba ze pewien operator zorientuje sie ze nie
wykupiono bezposredniego styku z nim = zdegraduje ruch z zagranicy....

Przeciez nikt tu chyba nie mysli na serio o tym zeby ISP doplacal
dostawcy tresci - chodzi 'tylko' o to zeby pozwolil mu rozsadnie zyc co
i ISP powinno w dluzszym okresie czasu przyniesc odpowiednio wieksze zyski.

Wiem narzekam na wspaniala TP, ktora dla mojego dobra zmusza ISP do
kupowania najdrozszych lacz od siebie bezposrednio nie dopuszczajac do
tranzytowania ruchu przez dzialajacego w Polsce operatora
miedzynarodowego (wszyscy wiemy ze pakiety przechodzace przez tego
operatora nie wychodza poza granice naszego kraju).

Sorry z mojegu punktu widzenia cala ta dyskusja jest o tyle dziwna /
smieszna ze byc moze faktycznie POL34 powinien cos placic wg TP bo ....
(tu wstawic dowolne tlumaczenie choc IMO nie istnieje takie, ktore broni
2k PLN) jednak skoro stronom sie to nie oplaca i nie sa w stanie
uzgodnic nic lepszego to IMO to co sie stalo (puszczenie ruchu przez
zagranice) jest najlepsza mozliwa opcja.

Skoro nie oplaca sie wymieniac ruchem to obie strony placa swoim
operatorom. POL34 jest jak sadze ~zadowolony bo ma lacze w
rozsadniejszej cenie, no moze tylko TP jest mniej szczesliwe ze zamiast
kasowac te swoje 2kPLN per 1Mbps musi placic te kilkaset PLN za 1Mbps
Telii....

I nie ma tu o co plakac i pomstowac - osobiscie jako internaute bardzo
Cieszy mnie to ze ktorys z duzych ISP w tym kraju mial w koncu odwage
dokonac takiego kroku - moze kiedys TP zauwazy ze lepiej zarobic mniej
niz placic innemu ISP i wtedy nagle internet bedzie mogl sie stac
tanszym....

pozdrawiam

--
Krzysztof Ceglinski