Re: Polpak peering POL-34

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_pm.waw.pl)
Data: Thu 29 Jan 2004 - 00:25:18 MET

Janusz - Vahanara <vahanara_at_olimp.gapp.pl> writes:

> Prawidła gospodarki.
> Były wydawnictwa, które próbowały wojować z Ruchem, ograniczając się do
> Kolportera. Marnotrawne redakcje szybko przekonały się, że bez dostępu do
> klienta wiele nie zdziałają.
> A klient indywidualny to klient Telekomunikacji.

Porownanie, moim zdaniem, bledne. Wydawnictwa zwykle biora pieniadze
od klienta, i czesc z nich placa np. Ruchowi czy komu tam trzeba.
Nie ma klienta, nie ma pieniedzy dla Ruchu. Ruchowi zalezy na sprzedazy,
i dziala on w interesie wydawnictwa.

Tu jest inaczej, nawet przy zerowych wplywach trzeba placic posrednikowi
ciezkie pieniadze. I kto to ma placic? IP provider, ten ktory w ogole
nie ma szansy nic userom TPSA sprzedac.
Bo gdyby to jeszcze mialo np. Allegro placic, to jeszcze bym to byc moze,
i w drodze wyjatku, rozumial.

Przeciez jak tylko TPSA upora sie z problemem peeringow (a wyglada na to,
ze sie upora, bo zdazyla juz wszystkich nauczyc placenia w pokorze),
to nie bedzie miec problemu z np. odcieciem (no, ograniczeniem ruchu
z powodow technicznych, albo podniesieniem ceny do nieskonczonosci)
takich roznych Allegro i z (przypadkowo, oczywiscie) uruchomieniem
wlasnej uslugi robiacej dokladnie to samo.

I co, wtedy uzytkownicy komercyjni (juz tylko TPSA, bo innych IP
providerow nie bedzie) obudza sie z reka w nocniku i stwierdza, ze
jednak pozwolenie TPSA na ciagniecie pieniedzy z peeringow + na
filtrowanie ich ASow na upstremie TPSA bylo nienaprawialnym bledem?

Wystarczy porownac np. telefony 0700.

> To albo bezrozumne i bezskuteczne albo utrwalające monopol (czytaj:
> skuteczne i przemyślane)?

No coz, jesli dzialania "konkurencji" TPSA w celu utrwalenia monopolu
TPSA nazywasz skutecznymi i przemyslanymi, to chyba nie mam nic do
dodania.

--
Krzysztof Halasa, B*FH