e-wro: stan obecny

Autor: dominik herman (oktane96_at_gazeta.NOSPAM.pl)
Data: Tue 05 Aug 2003 - 17:54:33 MET DST

poniższą wiadomość kieruję do wszystkich osób zainteresowanych
podłączeniem z internetem przez sieć e-wro. przypomnę, że przedsięwzięcie
reklamowane jest od początku roku jako oferta mająca zapewniać szybki
internet po niewielkich kosztach. faktycznie, dostęp do internetu był
bardzo szybki w fazie testowej i przez mniej więcej dwa tygodnie po
wejściu w fazę komercyjną. bezproblemowo udawało mi się osiągać transfery
na poziomie 50-60 kb/s z serwerami w polsce i za granicą. bardzo często
szybkość transmisji utrzymywała się na poziomie 100-200 kb/s. połączenia z
serwerami wewnątrz sieci działały z prędkością 500-1500 kb/s. obecnie, od
mniej więcej tygodnia, szybkość do internetu rzadko kiedy przekracza 10-15
kb/s, po lanie 50-100 kb/s przy połączeniu pomiędzy różnymi switchami.

zaskoczony tak drastycznym pogorszeniem wydajności napisałem do operatora
maila z moimi zastrzeżeniami co do pracy sieci, wymienionymi punkt po
punkcie. wiadomość wysłana została w niedzielę w nocy i dotychczas nie
uzyskałem odpowiedzi na żadne z postawionych pytań. poniżej wymienię
zaobserwowane przeze mnie problemy w formie, w jakiej przesłałem je do
e-wro. niech będą one przestrogą dla wszystkich, którzy jeszcze wierzą w
nieograniczone i szybkie połączenie do internetu (jak głoszą peany na
stronie e-wro) za jedyne 60 zł.

od początku lipca jestem abonentem waszej sieci. minione tygodnie
przyniosły więcej rozczarowania niż zadowolenia z waszej oferty, która
miała polegać na dostarczaniu użytkownikom szybkiego internetu za
niewielkie pieniądze. sieć, pomimo przejścia w stan komercyjnego
wykorzystania, sprawia wrażenie jakby w dalszym ciągu pracowała jak w
fazie testowej, w której obecne niedogodności mogłyby być zrozumiałe. co
gorsza, ostatni tydzień zaowocował dramatycznym obniżeniem jakości
dostarczanych usług.

pozwolę sobie w punktach wymienić zastrzeżenia co do sposobu pracy sieci
e-wro na popowicach:

1. brak jakiejkolwiek informacji o stanie sieci, a w szczególności o
przyczynach drastycznego pogorszenia jakości usług w ostatnich dniach. po
to prowadzicie stronę internetową i założyliście grupę dyskusyjną
ewro.komunikaty, aby przekazywać społeczności sieciowej wiadomości o
powodach załamania ruchu w sieci oraz oczekiwanym czasie usunięcia
usterek. niestety, te kanały informacyjne istnieją najwyraźniej na pokaz,
bo praktycznego zastosowania w moich oczach nie znajdują.

2. utrudniony jest dostęp przede wszystkim do stron www, niezależnie czy
połączenie nawiązywane jest z użyciem serwerów proxy, czy bez. kłopotliwe
- ponieważ niewspółmiernie powolne w stosunku do możliwości sieci
szkieletowej, są połączenia z serwerami ftp wewnątrz e-wro. o ściąganiu
czegokolwiek za pomocą protokołu ftp spoza sieci można tylko pomarzyć.

3. nastąpił spadek transferów z internetu z bardzo dobrego poziomu 100-200
kb/s do 20-30 kb/s, a nierzadko nawet mniejszych (bliskich
dziesiątkom-setkom bajtów na sekundę) prędkości połączenia. jak to się ma
do waszych zapewnień o wielokrotnie szybszym od modemu analogowego i
nieograniczonym internecie? wszystko wskazuje na to, że bez żadnego
wyjaśnienia ograniczacie ruch zarówno w sieci lokalnej, jak i z
internetem. nie potrafię tylko ocenić, czy jest to spowodowane działaniem
celowym czy raczej nieumiejętnym. sieci p2p reguluje się w inny sposób niż
blokując porty i przycinając pasmo dla wszystkich użytkowników.

4. opóźnienia (lagi) do większości wykorzystywanych przeze mnie serwerów w
polsce (gazeta, atman, serwery gier online) przekraczają 1 sekundę (1000
ms), często zbliżają się do 2-3 sekund. utrudnia to dostęp do stron www i
serwerów usenetowych, praktycznie uniemożliwia uczestnictwo w grach
sieciowych. pragnę przypomnieć, że słowo internet nie oznacza tylko i
wyłącznie stron www, ale wszystkie usługi sieciowe wykorzystujące protokół
tcp/ip.

5. brak dostępu do serwerów battle.net. opóźnienia i utraty pakietów w
drodze do europejskiego serwera bnetu niemożliwiają korzystanie z
zakupionego oprogramowania, które jeszcze do niedawna bez problemów
pracowało na połączeniu modemowym w dialogu. po wielokrotnych zapytaniach
w tym temacie uzyskałem odpowiedź, że nie można nic zrobić, ponieważ
zakłócenia routingu występują poza e-wro. nie wiem, czy taka odpowiedź
jest bardziej śmieszna, czy bardziej żałosna. chyba po to są
administratorzy, aby zapewnili użytkownikom własnej sieci stabilny routing
do innych sieci, a w razie konieczności skontaktowali się z ich
administratorami.

6. brak reverse dns dla puli adresowych 213.xxx.xxx.xxx. odpowiedź
administratora, zapytanego na grupie dyskusyjnej o powód, sprowadza się do
lakonicznego "bo nie". przepraszam bardzo, ale skoro moja faktura
wystawiona będzie na taką samą kwotę jak faktury innych użytkowników,
którzy mają szczęście mieć przyporządkowane adresy z innych pul, to mam
prawo oczekiwać usługi o takiej samej jakości. jeżeli nie jest możliwe
uzyskanie rev dns dla mojego adresu ip, to proszę o jego zmianę na inny.

pozdrawiam wszystkich grupowiczów,

--
dominik herman
tried to save myself but myself keeps slipping away