Re: Kablowka a internetdsl

Autor: Adam Wysocki (gophi_at_apcoh.org)
Data: Sat 19 Jul 2003 - 15:28:58 MET DST

18.07.03 heby_at_poczta.onet.pl napisał:

> Trudno mi sobie wyobrazić ISP kupującego łącze N x pasmo użytkownika
> zakładając 100% wysycenia pasma. To jest nieekonomiczne jak najbardziej.

Korzystam z Astercity (swoją drogą IMO najlepszy w Warszawie provider
dostępu dla klientów indywidualnych) i jakoś nigdy nie miałem 'słabych'
transferów, a bardzo często osiągam maksimum. Fakt że rzadko coś ściągam
(mi wystarczy stabilny dostęp do telnetu, ssh i shoutcastów, jestem bardzo
wyczulony na lagi, i do tej pory tylko raz, nad ranem, zdarzyła się ok.
1-2 minutowa awaria), ale jak już ściągam, to idzie bardzo szybko, poza
tym sporo znajomych ściąga i bardzo sobie chwalą. Nie wierzę, żeby nikt
na tym łączu nie korzystał np. z Kazy. Obiektywne fakty? Mam najniższy
abonament, za http://www.astercity.net/ite.html:

           Nazwa usługi Cena netto VAT Cena brutto
        1. Pakiet TwójDom 111,21 7,78 118,99

           W ramach pakietu Klient ma zapewniony:
           * Transfer z zasobów Operatora nawet
             do 512 kb/s 1b
           * Transfer z Internetu do 128 kb/s 2
           * Transfer wysyłania danych w sieci
             Operatora do 64 kb/s
           * 30 MB na 3 konta i 1. niekomercyjną
             stronę WWW
           * 6 adresów e-mail (po 2 na konto)
           * adres IP z klasy publicznej lub
             prywatnej3
           * możliwość podłączenia do 2.
             dodatkowych komputerów

I szybki test - niech będą zasoby operatora, np. lista grup serwera
news.astercity.net :) Bo tylko to mi przyszło na szybko do głowy.

[gophi_at_avenger gophi]$ echo list | nc news.astercity.net nntp > /dev/null

Downstream mierzony iptrafem na poziomie 540kbit/s, ale pewnie spora
kompresja. Z mojego serwera w sieci atcom.pl 522kbit/s (przez chwilę
w środku przesyłania skoczyło do 615kbit/s), ale to jest chyba brane
pod uwagę jako zasoby operatora (wydzielona sieć). Dane nie ulegające
kompresji (strumień mpeg). I naprawdę nie wierzę, żeby nikt teraz
w obrębie mojej bramki (mia) niczego nie ściągał żadnymi KaZaAmi. Jedyne,
co trochę drażni, to przepełniające się cache bramki i ciągle latające
arpy, w wyniku czego ciągle mruga na modemie dioda z napisem data, nawet
jak nic nie ściągam, ale trudno, za to co mam w Aster przeboleję.

> Ale na miejscu tego ISP pewnie bym tą kazee i tak przycinał w jakimś
> stopniu bo bym musiał zamknąć interes bardzo szybko.

AsterCity niczego nie przycina, chyba że klient wybierze sobie prywatny
IP - wtedy działają firewalle, ale na korzyść klienta. To (możliwość
wyboru publicznego, stałego, nijak nie filtrowanego IP) było dla mnie
warunkiem koniecznym przy wyborze providera.

PS. Nie jestem nijak związany z AsterCity, poza tym, że mam u nich
łącze.

--
Pozdrowienia * Adam Wysocki * gophi_at_studio.tpi.pl gophi_at_gadu-gadu.pl
GG 1234 * RLU 265791 * GSM +48505439030 * CB 10 * gophi_at_linux.net.pl