Re: Długie nazwy domen?

Autor: Szymon Sokół (szymon_at_bastard.operator.from.hell.pl)
Data: Thu 23 Jan 2003 - 22:26:24 MET

In pl.internet.polip, artur@_il.pw.edu.pl wrote:

>W zadnym, podobnie jak skrot SPWKM od Szynowy Pojazd Warszawskiej
>Komunikacji Miejskiej nie zawiera literki T od Tramwaj.
>Moim zdaniem hostname w dns jest fqdn, a i kazda istniejaca fqdn nie
>bedace hostname moze sie tym hostname stac - wszystkie slowa w dns maja ta
>sama strukture, a ich znaczenie wynika z kontekstu.

Masz jakiś fascynujący sposób rozumowania, z gatunku "kura ma dwie nogi, ja
mam dwie nogi, więc jestem kurą". RFC 1178, na które powoływał się Maciej, nic
nie mówi o FQDN. Nawet o DNS w zasadzie nie mówi. Mówi o hostnames. Gdybyś je
czytał, wiedziałbyś, że autorzy nie mieli na myśli FQDN, bo inaczej nie
podawaliby np. takich sugestii:

      Don't use long names.
         This is hard to quantify, but experience has shown that names
         longer than eight characters simply annoy people.

Jasne, FQDN zazwyczaj są krótsze niż 8 znaków.

      Avoid domain names.

         For technical reasons, domain names should be avoided. In
         particular, name resolution of non-absolute hostnames is
         problematic. Resolvers will check names against domains before
         checking them against hostnames. But we have seen instances of
         mailers that refuse to treat single token names as domains.
         For example, assume that you mail to "libes_at_rutgers" from
         yale.edu. Depending upon the implementation, the mail may go
         to rutgers.edu or rutgers.yale.edu (assuming both exist).

To chyba nie wymaga komentarza.

Owszem, istnieje pewna dwuznaczność wynikająca z tego, że w DNS domeną jest
każda etykieta - w tym także będąca nazwą hosta - ale akurat tu wątpliwości
nie ma żadnych; "hostname" = "unqualified hostname".

Natomiast zasadna jest inna uwaga Macieja:
piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uniwersalne.com.pl posiada
rekord A w DNS, czyli
piloty-zdalnego-sterowania-oryginalne-zamienne-i-uniwersalne *jest* nazwą
hosta[1] (o IP 66.70.89.177), a taka nazwa hosta z RFC 1178 jest istotnie
sprzeczna - choćby z pierwszym z zacytowanych przeze mnie powyżej fragmentów.

[1] w zasadzie, aby być całkiem pedantycznym, jest jedną z nazw jednego z
interfejsów tego hosta... mogą przecież być inne rekordy A wskazujące na to
IP, lub na inne IP tej samej maszyny. I ktoś bardzo upierdliwy mógłby teraz
czepiać się rozróżnienia pomiędzy "canonical hostname" a aliasami...

--
Szymon Sokół (SS4004,SS316-RIPE) -- Network Manager                          B
Computer Center, University of Mining and Metallurgy, Cracow, Poland.        O