Re: MPLS VPN

Autor: Grzesiek Pawelski (gpawelsk_at_elka.pw.edu.pl)
Data: Thu 31 Oct 2002 - 13:33:58 MET

On Thu, 31 Oct 2002, Marcin Jarota wrote:

> Czy macie moze jakies doswiadczenia z sieciami VPN realizowanymi w MPLS
> Chodzi mi o oferty operatorow w Polsce. Z tego co udalo mi sie znalezc w
> sieci to taka oferte ma Telenergo i Crowley. Czy od strony klienta jest to
> bardziej ciekawa oferta niz PVC ATM/FR ?

Sa jeszcze wezly operatorow miedzynarodowych: AT&T, Equant i chyba
Worldcom.

MPLS jest przystosowany do potrzeb IP. Mozesz wyszczegolnic
parametry dla poszczegolych rodzajow ruchu w swojej sieci,
np. oddzielnie dla VoIP i web. Pakiety beda traktowane w odpowiedni
sposob w calej sieci operatora. Zeby osiagnac podobny efekt uzywajac
FR/ATM musialbys kupic oddzielne PVC/VC. Ryzyko ze operator nie
dotrzyma kontraktu jest podobne dla kazdej technologi. Dobry provider
MPLSa dostarcza statystyki QoS.

W przypadku duzej liczby siteow (duzego mesha) MPLS powinien byc
tez duzo tanszy niz FR/ATM.

MPLS VPN zapewnia routing IP pomiedzy siteami, zwykle zestawia sie
tylko sesje BGP pomiedzy routerem klienta a interfesem (nalezacym do
VRF klienta) routera providera (PE).

Pzdr,
Grzesiek