Re: MPLS VPN

Autor: wolodzia_at_kki.net.pl
Data: Thu 31 Oct 2002 - 22:12:17 MET

Grzesiek Pawelski <gpawelsk_at_elka.pw.edu.pl> wrote:

> Sa jeszcze wezly operatorow miedzynarodowych: AT&T, Equant i chyba
> Worldcom.
>
> MPLS jest przystosowany do potrzeb IP. Mozesz wyszczegolnic
> parametry dla poszczegolych rodzajow ruchu w swojej sieci,
> np. oddzielnie dla VoIP i web. Pakiety beda traktowane w odpowiedni

Och, to czy możesz wyszczególnić parametry (per usługa), czy nie -
zależy od implementacji. Jeśli implementacja oferuje QoS na MPLS a'la
E-LSP lub L-LSP - Ok, jednak w MPLS - dziś - jest to wyłącznie kwestia
implementacji dostawcy.
Dokładnie odworotnie jest w ATM - ATM forum TM4.0 definiuje 5 klas QoS
- to jest standard (piękna sprawa).

> sposob w calej sieci operatora. Zeby osiagnac podobny efekt uzywajac
> FR/ATM musialbys kupic oddzielne PVC/VC. Ryzyko ze operator nie
> dotrzyma kontraktu jest podobne dla kazdej technologi. Dobry provider
> MPLSa dostarcza statystyki QoS.
>
> W przypadku duzej liczby siteow (duzego mesha) MPLS powinien byc
> tez duzo tanszy niz FR/ATM.
>
> MPLS VPN zapewnia routing IP pomiedzy siteami, zwykle zestawia sie
> tylko sesje BGP pomiedzy routerem klienta a interfesem (nalezacym do
> VRF klienta) routera providera (PE).

RFC2547bis (w zasadzie to RFC powinno być punktem odniesienia przy
rozważaniach o VPN L3) nie wymaga stosowania koniecznie BGP na styku
CE-PE. Zazwyczaj lepiej jest polegać na RIPv2 (starocie) lub OSPF.
Wiesz - nie każdy admin u klienta zarządzający ruterem CE zna BGP, zaś
OSPF jest tutaj też OK i jest prostszy.

Generalnie - VPN L2 - to jest piękna sprawa. Np. wg. draftu
Laserre.....

--
cYa, 3.14iotr/2
Dobry programista wiesza się z programem....