Re: oszustwo (?!?!)

Autor: futszaK (futszak_at_WYTNIJTO.irc.pl)
Data: Wed 02 Oct 2002 - 06:34:07 MET DST

On Sat, 28 Sep 2002 08:58:10 +0000 (UTC), "Zbigniew Sikora"
<zs_at_hor.net.pl> wrote:

> A kto mówił o zajętości 1/3 pasma ?
> W dodatku problemem jest najczęściej udostępnianie, a nie sciąganie.

nie wazne w czym problem, wazne ze sie pojawia

> Trudno powiedzieć. Trzeba by zapytać socjologów, psychologów...
> Nie mam do czynienia z reprezentatywną bazą, ale problemy dostrzegam od może
> czterech, pięciu miesięcy. Wcześniej też była KaZaa, jeszcze wcześniej był
> Napster i wszystko odbywało się spokojnie. Z tego co widzę zmieniły się
> trochę zachowania użytkowników: teraz odpala się te programy automatycznie
> ze startem komputera i sciąga co popadnie. A że dyski są teraz duże, to
> równocześnie jest i co serwować. Trudno powiedzieć czy jest to trwała
> tendencja, czy też chwilowa moda.

a to jest w sumie ciekawe, bo przeciez mozliwosci transmisyjne
urzadzen (w sensie tych na samej górzde) rosną szybciej niż mówi prawo
bodajże de moore'a, więc wąskich gardeł należy szukać gdzieś inadziej.

Zasatanawiacie się Panie i Panowie gdzie ???

Odpowiedź jest brutalnie prosta, obecnie stosowany system opłat "za
przepływność łącza dzierżawionego" jest promonopolistyczny i
antyrynkowy.

Jeżeli w tym momencie nie zacznie się opracowywać regulacji które
wejdą za 2-3 lata w życie ustalające ceny maksymalne za dzierżawienie
pasma w światłowodach to za pare lat znowu się okaże że większość
rynku ma operator dominujący.

A tak to mały operator dzierżawi sobie kanał świetlny w światłowodzie
o określonej długości fali i to co przez niego przepuszcza (może być i
STM-64 jeśli go tylko stać na odpowiednie urządzenia) to już jego
sprawa.
Przy takim podejściu miejsca będzie full dla wszystkich i każdy, nawet
malutki łoperejtor będzie mógł udostępniać wysokiej jakości
multimedialne usługi, nie tylko p2p które tak naprawde jest niczym
innym jak poletkiem doświadczalnym dla przyszłych usług prawdziwie
multimedialnych.

Żeby nie być gołosłownym proponuje zerknać jak wyglądała sprawa
twoerzenia regulacji odnośnie dzielenia się dochodami za połączenia z
numerami 020xxxx. Zauważono taką potrzebe zbyt późno, zaś odpowiednie
regulacje zostały wprowadzone tak naprawde w epoce xDSLa, czyli o
epoke za późno, nie wspominając o tym, że w/w regulacje są rażąco
niekortzystne dla providerów.

> Myślę, że jednak demonizujesz. Ten świat nie jest może idealny, ale nie jest
> też taką dżunglą. Wszyscy są od siebie uzależnieni i ta chwiejna równowaga
> jakoś się sprawdza.

jeśli uważasz za równowage sytuacje w której w wielu miejscach jest do
wyboru jeden operator i dziwnym trafem wszędzie jest to TPSA to
gratuluje umiejętności prawidłowego spostrzegania otaczającego świata

> Pozatym robisz tu pewne założenie, które zafałszowuje wynik. A mianowicie
> takie, że właściciel infrastruktury może sobie z nią robić co chce. Mógłby,
> gdyby dostał ją w prezencie. W normalnych warunkach poniósł tak
> astronomiczne wydatki na jej budowę, że szybciutko musi zapchać te
> światłowody, żeby zaczęly zarabiać. I każdy klient, który zechce z nich
> korzystać będzie mile widziany.

nie licz na to, że takie TelEnergo zapycha swoje światłowody.
Powiesili to wiszą (oni mają na tyle kasy że ich stać), a że sobie
wiszą to inna sprawa.
Nie słyszałem żeby ktokolwiek w okolicy dzierżawił od nich
jakiekolwiek łącza.

> Zaś co do małych operatorów, to nie wiem co masz na myśli. Jeśli ktoś
> stosuje normalną polityke cenową to stać go na zapewnienie odpowiedniego
> pasma swoim abonentom. A że są firmy, który balansują na granicy
> opłacalności czyniąc z ceny jedyne kryterium atrakcyjności swojej oferty to
> inna sprawa. Moim zadaniem nie ma to wiele wspólnego z wielkością. Znam
> firmę która jest praktycznie monopolistą w niemałym mieście, ma tysiące
> abonentów, więc mała nie jest, a opóźnienia na wyjściu z jej sieci nie
> spadają poniżej 400ms, zaś cały ruch http i tak idzie obligatoryjnie przez
> [...]

zasatanawiałeś się nad tym, że jednak muszą bulić całkiem sporą kase
za przyłączenie do Internetu ???
Właśnie tutaj jest wąskie gardło. Gdyby mogli sobie wydzierżawić za
niewygórowaną cenę w światłowodzie to takich problemów by z pewnością
nie było

> Trudno mi powiedzieć. Większość moich łącz komercyjnych to łącza
> synchroniczne 128, 256kbps. Jeśli ktoś używa szybszych łącz to są to albo
> firmy reklamowe/poligraficzne albo centrale przedsiębiorstw mających kilka
> oddziałów. Nie załapałem się na złoty okres kiedy sprzedawało się "megowe
> łącze" każdemu kto się nawinął.
> Mam też szczęście współpracować z bardzo rozsądnymi administratorami w tych
> sieciach, więc ograniczenia o których dyskutujemy często wynikały z ich
> sugestii.

jeśli to funkcjonuje w ten sposób to wypada jedynie pogratulować.

Ciekawi mnie jednak co pokaże przyszłość

--
futszaK
Pl-Plus 601061867 Pl-Idea 504213565 POTS (59)8339018