Re: Net przez kablowe. kilka pytan odnosnie ograniczen

Autor: Wojciech Skrzypinski (usun.skrzyp_at_hot.pl)
Data: Thu 30 May 2002 - 22:22:17 MET DST

nvidia_at_wp.pl (eXterminator) wrote in <ad3cji$26i$1_at_news.tpi.pl>:

/ciach../

>kablowa ma ograniczenie do 512 kb. rozumiem tu wszystko i sie zgadzam, 65 kb
>jest nawet dosc czesto
>mam pytanko do expertow, czy taki admin mojej sieci jest w stanie wylaczac
>ograniczenie 512kb np w godzinach nocnych ?

Gdyby sie postaral to moglby tak ustawic - ale po co ?!
Firma, ktora dostarcza Ci Internet nie mialaby w tym zadnego
interesu.

>i kolejne pytanie po co te ograniczenia sa ? czy nie lepiej by bylo gdyby ich nie bylo?
>prawie zawsze mam maxymalny transfer a w nocy to w 95% (to dziwne ale zaraz wyjasnie
>dlaczego, chyba:-)

Twoj dostawca to detalista. Kupuje on pasmo, za ktore PLACI i sprzedaje
je dalej odbiorcom detalicznym takim jak Ty. Nie jest mu wiec wszystko
jedno jaka przepustowosc zaoferuje klientom koncowym - wszystko jest
skalkulowane.

Poza tym polaczenie Twojego dostawcy z Internetem ma okreslona
przepustowosc. Ze stron Internetowych Twojej kablowki wynika, ze maja oni
2 megabity do Polpaku i 2-megabitowe kanaly PVC pomiedzy oddzialami (+
blizej nieokreslonej przepustowosci wyjscie na swiat / do innych sieci
w Polsce i wezla wymiany). Jesli wiec znalazloby sie kilku takich
"ssaczy" jak Ty, a kazdy mialby do dyspozycji megabit to skutecznie
zapchalibyscie siec, a inni abonenci korzystajacy z WWW, poczty odczuliby
zauwazalny spadek jakosci polaczenia.

Wiekszosc Internautow skakalaby z radosci majac pol megabita za cene taka
jak w Dami:

http://www.dami.pl/biuro/cennik_daminet.htm

/ciach../

> (dzieki temu strony chodza na prawde super szybko ale ja wole sciagac giery z Direct
>Connect niz zeby mi sie strony w sekunde wczytywaly)

Siec jest optymalizowana pod katem najczesciej uzywanych uslug przez
wszystkich abonentow. Administrator pracuje nad tym, aby przy
ograniczonych zasobach jakimi sa wyjscia do Internetu, komfort
korzystania z sieci byl jak najwyzszy. To, ze Ty wolisz DC albo Kazaa
administrator ma gleboko w d... A byc moze zostalo przez niego zauwazone,
ze siec bywa nadmiernie obciazona przez korzystajacych z tego
typu uslug i zastosowal on odpowiednie srodki. Majac wybor : ograniczyc
transfer np. do 128 czy przyblokowac uslugi uzywane przez nielicznych, a
generujace wielki ruch - wybral to drugie. To sa moje gdybania, ale
chcialem Ci tylko uzmyslowic, ze lokalni dostawcy Internetu maja dosc
"waskie" wyjscia do sieci. Nie mam nic przeciwko Kazaa - sam uzywam jej od
prawie roku...

>jak moge sprawdzic czy rzeczywiscie admin cos ograniczyl ? (o ile sie nie
>myle to tu chodzi o zablokowanie jakos portow ktorymi sie komunikuja te
>programy)

Skoro w ogole dzialaja - ale powoli - nie chodzi tu raczej o blokowanie
portow. Ale niech specjalisci sie wypowiedza...

Pozdrawiam,
Wojtek