Re: Siec Wodociagowa - Provider internetu.......

Autor: Zbigniew Sikora (zs_at_hor.net.pl)
Data: Sat 18 May 2002 - 23:39:08 MET DST

Użytkownik "Paweł Małachowski" <pawmal_at_unia.3lo.lublin.pl> napisał w
wiadomości news:20020517232522.Q93231-100000_at_zu0m.zin.lublin.pl...

> Wyobraź sobie w miarę duże miasto. W mieście działa kilku dużych ISP
> i kilku mniejszych ISP (w zasadzie ich pośredników). W pewnym momencie
> jeden z tych dużych ISP, posiadacz kanalizacji teletechnicznej, zaczyna
> robić problemy konkurencji, jeśli chodzi o dzierżawę tej kanalizacji
> lub par własnych `drutów'. Generalnie, kilku małych ISP ma problem,
> bo nie mają jak poszerzać zasięg.
> Ale, okazuje się, że w mieście jest inna kanalizacja, jakichś ciepłowników
np.
> Ba, okazuje się, że są rejony, gdzie da się ją wykorzystać do prowadzenia
> [...]

Dzięki za odpowiedź. Tak jest chyba zdecydowanie lepiej niż "ROTFL".
Koncepcja jest OK - zgadzamy się chyba wszyscy. Ale wątek dotyczył
wykorzystania istniejących włókien, Ty też o tym pisałeś - w tej materii
podtrzymuję swoje zdanie. Patrząc na to szerzej śmieszą mnie inicjatywy
różnych Zakładów Energrtycznych, MPECów i innych, którzy posiadając jakiś
fragment infrastruktury porywają się na przedsięwzięcie wymagające ogromnych
nakładów, ludzi i umiejętności w żaden sposób nie powiązanych z ich aktualną
działalnością. Dla mnie to jest tak jakby rybak chciał zostać providerem, bo
też ma sieć.
Co innego wykorzystanie kanalizacji kablowej - jest to dobra perspektywa,
ale tylko perspektywa. Biorąc pod uwagę uwarunkowania ekonomiczne, o których
wspominałem, byłoby bardzo ciężko zagospodarować taką infrastrukturę.
Światłowód pozostaje tylko medium szkieletowym, bo wiele nowych bloków
(najwdzięczniejszy teren dla sieci) nie posiada przyłącza MPEC, a więc
pozostaje problem połączenia ze sobą bloków w obrębie osiedla, no i samo
przyłączenie klienta. Tak więc mamy załatwiony tylko jeden odcinek. Notabene
niebagatelnymi kosztami. W sytuacji gdy na rynku prym wiodą sieci amatorskie
dzielące się Neostradą, czy firemki rozsprzedające POLPAKI z marżami
pozwalającymi zarobić "zarządowi" na piwo - pole dla takiej działaności jest
IMHO dość ograniczone.
Oczywiście sytuacja ta jest chora, ale to dopiero czas zweryfikuje podejście
klientów oczekujących minimalnej ceny, i wtedy będzie można o tym myśleć. Na
razie, moim zdaniem, taka inwestycja nie ma szansy zwrotu nakładów w
rozsądnym czasie. A ostatnie lata w naszej branży uczą, że z takimi
inwestycjami to trzeba raczej uważać.

pozdrawiam,
Z#

PS. Żeby uściślić parametry ekonomiczne: masowy klient jest skłonny zapłacić
40-50 zl. Pojedynczy klienci mogą dać i 80-100 zł, ale nie oni stanowią o
ekonomice przedsięwzięcia w tej skali. W Krakowie jest teraz firma kablująca
jedno z największych osiedli, która oferuje abonament na poziomie 25
zł/miesięcznie. Nikt nie wie jak mają zamiar wyjść na swoje, ale przetarg
wygrali. Dodam, że firma jest mała więc nie wchodzi w grę "zajęcie rynku".
Byłbyś w stanie z nimi konkurować swoim światłowodem za circa 50k zł ?