Re: Kiedy ktoś zrobi porządek z IRCnetem?

Autor: Aguirre (---_at_tpnet.pl)
Data: Wed 08 May 2002 - 23:05:16 MET DST

Użytkownik "Robert Redziak" <spambox_at_supersonic.plukwa.net> napisał w
wiadomości news:slrnadh0jr.633.spambox_at_supersonic.plukwa.net...
> On Tue, 7 May 2002 21:58:36 +0000 (UTC), Robert
> <rr4_at_poczta.onet.pl> wrote:
[...]

> Przepis? Nie wystarczy Ci to, że uczelnie pozwalają ludziom
> spoza nich na korzystanie ze *swoich* zasobów? Uważasz, że
> korzystanie z nieswoich dóbr jest prawem?!

Uczelnie nie mają prawa udostępniać zasobów do takich celów
i o ile mi wiadomo - oficjalnie tego nie robią. To, że IRC
funkcjonuje na sprzęcie uczelni wynika braku właściwej kontroli
nad wykorzystaniem infrastruktury informatycznej i pracą adminów.
Innymi słowy - jest to karygodna samowola pracowników
a nie dobra wola uczelni.

> Tak Ci się tylko wydaje.
> 1. To uczelnia dysponuje swoimi pieniędzmi tak, a nie inaczej.

Co ty powiesz ? Znam konkretny przypadek, kiedy KBN o mało nie
wstrzymał finansowania projektów związanych z utworzeniem
i utrzymaniem wydziałowej sieci informatycznej po wykryciu, że
do tej sieci podłączony został przez jednego z pracowników
serwer z komercyjnym serwisem porno (dialery itp.)
Powodem nie była bynajmniej zawartość tego serwisu lecz
(cytuję z pamięci) : "wykorzystywanie infrastruktury w sposób
niezgodny z celem i przeznaczeniem".
Oznacza to, że udostępnianie IRC (nawet bezpłatne)
jest dokładnie takim samym nadużyciem.

> 2. Nie masz żadnego dowodu na to,
> że serwery uczelniane, na których są uruchomione ircd są
> utrzymywane z dotacji, a nie z pieniędzy pozyskanych w drodze
> świadczenia jakiś usług.

To nic nie zmienia. Uczelnia nie jest organizacją charytatywną.
Sądzisz, że pozyskując środki z usług przeznacza je następnie
na bezpłatne zaspokajanie potrzeb polskich użytkowników IRC ?
Jeśli uczelnia oficjalnie przeznaczyłaby sprzęt do publicznego
IRCa byłaby to rażąca niegospodarnść - równie dobrze mogłaby
wspomóc finansowo kolejną edycję BigBrothera w TVN.

> 3. Uczelnia może udostępniać swoje zasoby komukolwiek zechce
> i na zasadach, jakie ustali. A Tobie nic do owych zasad,
> nie dysponuj czyjąś własnością. I dlatego dostęp do IRCNetu
> jest przywilejem, nie prawem.

Powyższa kwestia to typowa lewacka demagogia - na podstawie
fałszywych założeń wyciągane są fałszywe wnioski.
Tylko słabość nierozwiniętego w pełni umysłu, skażonego
komunistyczną propagandą może usprawiedliwić autora ;)
Na marginesie - wszystko by się zgadzało gdybyśmy po słowie
uczelnia dopisali słówko "prywatna". Ponieważ jednak
- jak na razie - uczelnie o których mówimy są państwowe
to mogą rozporządzać swoją własnością wyłącznie do celów
statutowych (inaczej: do pełnienia swojej misji).
Uogólniając - statutowa działalność wyższych uczelni
państwowych to np.: edukacja, badania i świadczenie usług.
Może jeszcze coś pominąłem, ale na pewno prowadzenie
publicznych serwisów rozrywkowych (jak IRC) - w dodatku
za darmo nie jest w przypadku tych instytucji legalne.

Aguirre.