Re: Nie no, to jest SKANDAL !

Autor: Piotr Meyer (aniou_at_root.pl)
Data: Tue 07 May 2002 - 23:56:34 MET DST

Maciek Uhlig wrote:

> Od dawna uwazam, ze wyjscie jest jedno: zawodowy serwer news
> prowadzony za prawdziwe pieniadze.

[na wstępie proszę osoby dłużej siedzące w temacie o pewną
 wyrozumiałość: nie chcę naprawiać świata, a jedynie pogdybać
 sobie w ramach rozrywki po pracy :-) ]

Podstawowy problem wdrożenia czegoś takiego rozbija się
na użytkownikach. Prawie zawsze, gdy trafiam na kogoś
krzyczącego o skomercjalizowanie newsów, zadaję pytanie:
"co chcesz i ile za to dasz"?

Dotychczas przeciętny user:
- chce mieć koniecznie 'pl'
- chce mieć koniecznie pl.binaries i alt.binaries
  i ogólnie binaria wszelkie i długo dostępne
- nie życzy sobie pouczeń odnośnie sposobów cytowania,
  formatowania wiadomości, itp: "płacę i wymagam"
- chce aby serwer był szybki i zawsze dostępny
- nie zapłaci za to więcej, niż ~ 20 zł na miesiąc

Ten ostatni punkt rozkłada całą zabawę :-( Prawdopodobnie
jakiś duży operator, z dużą liczbą potencjalnych klientów
mógłby w to wchodzić, ale inwestycja IMVHO może okazać się
ryzykowna. Do tego jak przekonać innych adminów, by na
swoich serwerach trzymali komercyjne grupy? Płacić im za
to? No to rosną nam koszta. Można co prawda kombinować
z rozliczeniami w zależności od ilości userów, którzy
korzystaliby z takiego serwera, ale to wymaga stworzenia
sporego, wiarygodnego systemu autoryzacji i rozliczeń.

Co prawda słyszałem kiedyś o planach związanych z czymś
w rodzaju 'komercjalizacji' . Patent pojawił się w momencie,
gdy domykano serwery news i miał polegać na zawieraniu
umów na poziomie 'menedżmentu' (który w newsach widzi
kolejną usługę do sprzedania) i możliwie z pominięciem
adminów. Co z tego wyszło... nie wiem, choć wydaje mi się,
że w pewnych kręgach pomysł jest wiecznie żywy.

Pozdrawiam,
Piotr 'aniou' Meyer