Re: Krzysztof Czuma, Elektron i PZU ....

Autor: Jacek (pastor21_at_poczta.onet.pl)
Data: Thu 16 Aug 2001 - 13:52:54 MET DST

Krzysztof napisał:

> Użytkownik "Jacek" <pastor21_at_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> Jeszcze nie ma, ale kto wie jak to bedzie :))))
> Ilosc spraw jest znikoma, bo trudno cokolwiek komukolwiek udowodnic, np.
> logi nie sa zadnym dowodem ze ktos probowal dokonac wlamania a szczegolnie
> jesli beda sadzic sie dwie firmy konkurencyjne - zawsze obronca moze
> twierdzic ze zostaly sfalszowane w celu wyrobienia zlej opinii
> przeciwnikowi.

To nie chodzi o trudnosc w zbieraniu dowodow, a ktore co wiecej, jest latwiej
niz w innych sprawach, ale o koszty i czasochlonnosc procedury postepowania.

> zostal
>
> Tyle tylko ze kazdy dowod elektroniczny moze byc zmieniony w sposob
> elektroniczny lub usuniety.

Nieprawda.
Prosze podac konkrety.

> Zreszta zeby na prozno nie dyskutowac o tym co mozna a czego nie - padaj
> linki do odpowiednich miejsc (ja np. nie czytalem tych procedur i chetnie
> sie dowiem jak to robic), a potem mozemy podyskutowac. Sadze ze wiekszosc
> metod da sie podwazyc w stosunku do dowodow "elektronicznych".

Ty podwazasz, to podaj swoje przyklady.
Szkolenia w zabezpieczaniu dowodow elektronicznych przechodzi standardowo
policja we wszystkich krajach.

> wiekszy
>
> O ile sie orientuje (choc nie jestem prawnikiem) to ludzie ci musza byc
> niezalezni od obu stron, zeby mogli byc traktowani jako dowod. Jesli prawnik
> jednej strony wykaze zaleznosc, to zawsze moze powolywac sie na falszerstwo
> dowodow.
> Pytanie brzmi: Czy jest instytucja ktora moze pelnic role niezaleznego
> swiadka w takim sporze?

tak

> jaka
>
> Nie interesuje mnie zaden konkretny przypadek, ale calosc zagadnienia, np.
> ktos mi sie probuje wlamac do systemu. IDS zapisuje logi i blokuje goscia,
> ale czy moge odpowiedzic kontratakiem (np. DoS'em)? Co bedzie stanowilo
> dowod jego dzialalnosci (przeciez moze sie tlumaczyc ze uruchomil nieznany
> program i "tak mu wyszlo", albo ze mam cos do niego osobiscie i probuje go
> pograzyc preparujac dowody).

Nie jest sensowne preparowanie dowodow gdyz odpowiedzialnosc twoja jest zbyt
duza i brak sensu, abys ryzykowal.
Zatem skala trudnosci zgromadzenia dowodow nie rozni sie od innych spraw.
Opisz konkretny problem na privat to odpowiem.
J.