Re: Teleglobe i tpsa

Autor: Wojtek Zak (zakvoy09_at_poczta.wp.pl)
Data: Fri 13 Jul 2001 - 08:53:52 MET DST

Użytkownik "miab" <miab_at_warman.com.pl> napisał w wiadomości
> Wojtek Zak napisał(a) w wiadomości: <9ikagt$m59$1_at_news.tpi.pl>...

> Sugerujesz ze mialem i mam szanse zmierzyc sie z cwaniaczkiem, ktory
> za moje(m. innymi) pieniadze(np. z podatkow) zbudowal i rozbudowuje swoja
> infrastrukture oraz, ktory jest wpisany niemalze do konstytucji jako
> narodowy
> operator.

Nie, specjalnych szans nie miałeś, ale to "dzięki" polityce rządu i państwa.
Jesienią 1997 rząd (konkretnie p.Balcerowicz) podniósł VAT na m.in. dostęp
komutowany do internetu z 7 do 22 %. TP S.A. była wtedy jeszcze jednoosobową
spółką skarbu państwa i jej zarządowi można było wydać polecenie, aby
service providerom, oferującym komutowany dostep do internetu, TP S.A.
przekazywała np. 20% za połączenia do węzła danego SP. Na wykonanie
(przygotowanie sieci, systemów billingowych) można było wyznaczyć pół roku.
Niewykonanie oznaczałoby sankcje wobec zarządu TP S.A. Rząd potrafił
podnosić podatki, ale dla rozwoju Internetu nie wykonał tego jednego kroku,
który był realizowalny.

Natomiast na rozwój TP S.A. nie miałeś szans płacenia podatków; odwrotnie,
co mało kto wie, po rozdziale PPTT na pocztę i TP S.A. w 1991r. jeszcze
przez dwa lata TP S.A. musiała dofinansowywać deficytową pocztę.

> Ale jak widze Twoje ostatnie zdanie z praktycznie zaprzecza poprednim

Nie sądzę, tamto jest o regulacjach prawnych tj. braku monopolu w
swiadczeniu usług internetowych (są albo były firmy, które miały własne
łącza zagraniczne), a to ostatnie o niedostatecznych przepustowościach.
Spróbuj coś ściągnąć z Niemiec po godz. 18 ...

Pozdrawiam

Wojtek Żak