Re: NASK - jak myslicie cd.

Autor: Piotr 'VaGla' Waglowski (vagla_at_irc.pl)
Data: Wed 04 Jul 2001 - 13:22:57 MET DST

"Pawel Wimmer" <pwimmer_at_www-mag.com.pl> wrote in message
> Chwali sie NASK-owi, ale ja sie pytam w takim razie, kto zarejestrowal
> domeny www.microsoft.pl i www.microsoft.com.pl, gdzie siedzi jakas
> firma od ziolek, a teraz bezczelnie i prostacko usiluje te domeny
> sprzedac.

Ochrona prawna wszelkiego rodzaju nazw bazuje na kilku roznych aktach
prawnych, w zaleznosci od aspektu tej ochrony.

W Polsce nie ma ustawy zajmujacej sie problemem domen internetowych. Nie
znaczy to jednak, ze problematyka domen nie podlega prawu. W szczegolnosci
istnieja co najmniej cztery obszary prawne majace zastosowanie do
problematyki domen:

- nieuczciwa konkurencja (Ustawa z dn. 16 kwietnia 1993 o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, Dz.U. Nr 47, poz. 211),
- ochrona dobr osobistych (Ustawa z dn. 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny,
Dz.U. Nr 16, poz. 93),
- ochrona znakow towarowych (Ustawa z dn. 31 stycznia 1985 o znakach
towarowych, Dz.U. Nr 5, poz. 17),
- nazwy przedsiebiorstw (Kodeks Handlowy, Kodeks Postepowania Cywilnego,
Prawo Prasowe).

Opis niektorych uprawnien i obowiazkow znajduje sie w prezentacji
powerpointowej przygotowanej na potrzeby Konferencji *Domeny* zorganizowanej
przez Polska Izbe Informatyki i Telekomunikacji:
http://www.vagla.pl/stuff/vagla_domeny.ppt (wiem, wiem: *.ppt nie jest
standardem publikowania w Sieci...)

W omawianych na liscie przypadkach dotyczacych ochrony znakow towarowych -
ustawa o znakach towarowych dopuszcza stosowanie takiego samego oznaczenia
dla roznych towarow i uslug w obrocie gospodarczym, podczas gdy nazwa domeny
musi być unikatowa. W przypadku znakow towarowych zrodlem problemow prawnych
jest rowniez fakt, iz znak towarowy moze być ograniczony geograficznie, a
nazwa domenowa jest dostepna globalnie - to jedynie krotka uwaga, problem
jest zdecydowanie bardziej zlozony).

Jak wynika z regulaminu NASK: Wszelkie spory dotyczace praw do nazwy domeny
rozstrzygane sa bez udzialu NASK, usuniecie (wyrejestrowanie) nazwy
domenowej nastepuje gdy sie doreczy prawomocny wyrok sadu, potwierdzajacy
wylaczne prawo do nazwy - a to moze być rozne w zaleznosci od podstawy
prawnej. Dlatego ciekawa wydaje mi sie opisana praktyka, w ktorej NASK
wystepuje w charakterze pierwszej linii obrony. Wiecej na ten temat moglbym
powiedziec widzac dokumenty w tej sprawie.

Na marginesie - w przypadku dostepnosci roznego rodzaju domen TLD - nie
wydaje mi sie celowe rozszerzanie ochrony na nie wszystkie - inaczej - z
punktu widzenia marketingu firmy - wydaje sie sluszne by organizować osrodek
internetowy firmy w jednej jedynie domenie - stad niekoniecznie ms musi być
zainteresowane uzyskaniem domeny w com.pl czy .pl, ale oczywiscie moze tez
byc inaczej i ms moze mieć na to ochote (taka dywagacja moja).

Wybrane materialy dostepne w Sieci na ten temat:

- Ochrona prawna nazw domen internetowych.
Praca magisterska autorstwa Igora Kowalewskiego
http://www.vagla.pl/skrypts/domeny.htm

- Domeny internetowe
Wybrane fragmenty książki Mariusza Kondrata pt. Znaki towarowe w internecie
http://www.kondrat.pl/inne/index.php?id=2

- Adresy domenowe a prawo
Serwis Netlaw.pl Radosława Chmury
http://www.netlaw.pl/domeny/index.html

Pozdrawiam

--
Piotr VaGla Waglowski | vagla_at_vagla.pl | ICQ: 30733977