Re: W sprawie dzialan Krzysztofa Czumy z Elektron sp. z o.o.

Autor: Tomasz Nidecki (tonid_at_tonid.net)
Data: Sat 03 Mar 2001 - 02:49:16 MET

In article <97pfki$vnu$1_at_sklad.atcom.net.pl>, darecki_at_wytnij.sobie.to
wrote:

> Pojecie wlasnosci w odniesieniu do domen nie ma sensu, podobnie jak np. w
> przypadku numeru telefonu albo numeru mieszkania (tylko podobnie!).

Nie zgadzam sie z tym faktem. Numery telefonu lub mieszkania zazwyczaj
po prostu nie moga byc przenoszone. Domeny moga byc przenoszone miedzy
providerami bez najmniejszego problemu (technicznego).

> Masz telefon? A zastanawiales sie co bedzie kiedy zmienisz operatora? Czy
> wystapisz do sadu zeby odzyskac numer?

Przyklad zupelnie nietrafiony. Oczywiste jest, ze pule numerow
telefonicznych sa przypisane do poszczegolnych operatorow i niemozliwe
technicznie jest utrzymanie numeru przy zmianie operatora. W przypadku
domen takiego problemu nigdy nie bylo.

> Uruchom sobie jakies free-konto a potem wystap o odzyskanie adresu, bo
> np.
> w wp.pl nie mozesz uzywac adresu @polbox.com.

Po pierwsze - konto free to konto free, wiec nic nie mozna oczekiwac
(nawet - ze dziala ;>, jak nie dziala - zmien konto free na inne ;>). Po
drugie - konta free sa w domenach ktore sa przypisane do providera i
niemozliwe technicznie jest uzycie adresu @polbox.com w wp.pl.

> Moze po prostu kupiles jakas usluge w Elektron sp. z o.o, ktory to
> zarejestrowal odpowiednia domene _w_celu_ realizacji tej uslugi (zebys
> np.
> nie musial miec maila @elektron.pl), ale dla SIEBIE i takze z mysla
> poszerzenia oferty dla innych klientow. Czy okresliles wyraznie ze MA BYC
> inaczej? Dlatego pytalem o wniosek.

Chyba dosc jasne jest, ze jesli moja firma o nazwie TONID wykupuje
domene tonid.com.pl to Elektron nie bedzie poszerzal oferty dla innych
klientow w domenie ktora wiaze sie jednoznacznie z nazwa mojej firmy
(tak samo w przypadku np. latos.com.pl - Latos to nazwa sklepu i
nazwisko jego wlasciciela).

W czasach kiedy ja rejestrowalem swoja domene (i np. Latos) Elektron nie
dawal zadnego wniosku do wypelnienia. Wystarczylo wyslac im maila, ze
chce sie zarejestrowac taka a taka domene i robili to. NASK wtedy nie
dzialal tez tak, jak teraz (nie byl tak otwarty na przecietnego zjadacza
chleba), a moja wiedza techniczna w zakresie DNS-ow, domen, itp. nie
byla na tyle wysoka zeby pytac o takie rzeczy, jak wniosek do NASK-u. Ze
strony Elektronu rejestrowanie na siebie domeny zleconej przez klienta
mozna okreslic jako zerowanie na niewiedzy klienta i wykorzystywanie go.
A co jesli np. klient wpadl by na pomysl zarejestrowania jakiejs bardzo
oplacalnej domeny, np. powiedzmy www.internet.pl (zalozmy ze taka nie
istnieje, choc wiadomo ze jest ;)? Elektron rejestrujac te domene na
siebie "robi w bambuko" klienta, albowiem moze ja teoretycznie dowolnie
wykorzystac do swoich celow np. zrywajac zaraz po rejestracji umowe z
klientem z jakiegos blahego powodu. I klient, ktory chcial na tej
domenie zarobic moze sie z ta domena pozegnac.

> To ze juz nie chcesz kupowac uslug w E. sp. z o.o. nie oznacza, ze E.
> musi
> zaprzestac swiadczenia podobnych uslug (np. maili w tej samej domenie).

Jesli jest to domena wymyslona i zarejestrowana w 100% przez E. jest to
oczywiste. Jesli domene wymyslil (w sensie wymyslil nazwe) klient, to
tez chyba oczywiste (dla mnie), ze domena, tak, jak patent np., nalezy
do niego.

> Pomysl nad tym z innej strony. Na poczatku zbudowales sobie jakies
> wyobrazenie, a potem okazalo sie ze jest inaczej. Jest jednak mozliwe, ze
> to tylko wyobraznienie bylo niewlasciwe, zas teraz scierasz sie z
> brutalna rzeczywistoscia.

Pomysle sobie nad tym z innej strony. Rejestruje sobie np.
www.tonid.com.pl w Elektronie (co zrobilem). Moi klienci (teraz juz
firmy nie mam co prawda, ale moge ja w dowolnym momencie reaktywowac)
znaja ten adres. Ja zmieniam z jakichs tam powodow providera, a E.
uruchamia pod adresem www.tonid.com.pl serwis pornograficzny na
przyklad... Fajna perspektywa, co nie?

> ps. X moze zmienic providera podobnie jak ty operatora telefonicznego,
> adres nie musi byc wieczny

Jesli adres jest w puli domen istniejacych u providera, to sprawa jest
oczywista.

PS wiesz co mnie najbardziej niepokoi? Ze prezentujesz te opinie
podpisujac sie jako pracownik innego providera... Czy to jest zdanie
Twoje prywatne, czy tez firmy Atcom? Jesli firmy Atcom to... dobrze
wiedziec wczesniej...

--
tomasz 'tonid' nidecki, zoliborz, warszawa, poland
mailto:tonid_at_tonid.net http://endemic.tonid.net