Efektywnosc lacza komutowanego - rozwazania czysto akademickie :-)

Autor: Tomek Kruk (tomek.kruk_at_sq1eih.rubikon.net.pl.NIEZYCZESOBIESPAMU)
Data: Mon 26 Feb 2001 - 08:51:34 MET

Tak sie swego czasu zastanawialem jak sie ma z dostepem komutowanym do
Internetu, mianowicie interesowal mnie stosunek tego za ile placimy do
tego ile z tego naprawde wykorzystujemy.

Zalozenia:
1.Placimy za czas wykorzystywania lacza o pasmie gwarantowanym 8kbps w
obie strony (cyfrowa reprezentacja lacza telefonicznego sluzacego do
przekazywania sygnalow w pasmie rozmownym na przyklad polaczen
transmisji danych)
2.Za 100% wykorzystanie lacza mozna uznac fakt kiedy zostana przez
niego przesylane dane z predkoscia 8kbps w obie strony.

Praktyczne wykorzystanie lacza:
1.Teoretycznie w 100% mozna wykorzystac dostepny kanal w momencie
kiedy posiadany dostep ISDN i pchamy bez przerwy przez niego dane,
praktycznie realne jedynie w konkretnych zastosowaniach, napewno nie w
dostepie do Internetu.

2.Nizej znajduja sie modemy analogowe, najszybszy z nich to slynne 56k
umozliwiajace teoretycznie przesylanie danych z predkoscia 56kbps
downlink i 33.6uplink.

Przy tego typu modemach mamy:
87.5% downlink
52.5% uplink

Poniewaz osiagniecie predkosci 56k jest praktycznie niemozliwe,
praktycznie zdarza sie 53333 ale to w sieci Dialog, a nie w TPSA co
daje:

83 i 1/3 % sprawnosci :-)

...czyli wykorzystujemy 67.91% tego za co zaplacilismy

Tyle technikalia czyli wiedza teoretyczna, teraz wezmy to
praktyczniej:

3.Jako podstawe sprawdzania efektywnosci modemow wzialem wyniki z
Rejestratora Polaczen za ostatni tydzien, obrazujace w sposob
najbardziej wiarygodny liczne przeslanych danych przy parktycznym
korzystaniu z Internetu. Nie uzyje tutaj slowa NORMALNE, bo bylaby to
drobna przesada, gdyz wchodzenie, sciaganie plikow i szybkie
wychodzenie nie jest niormalnym wykorzysdtywaniem Internetu:

  Liczba połšczeń: 25

  Czas na linii: 05:37:05

  Wysłane dane: 2668 kB
  Pobrane dane: 32398 kB
  Œredni transfer: 1601 Bps

  Jednostki taryfowe: 92

  Koszt łšczny: 32,55 zł

Stopien wykorzystania "kanalu" (przy uwzglednieniu narzutu protokolow
10%):

22,03% - downlink
1,81% - uplink

srednio - 11,92%

Dla porownania efektywnosc parowozu wynosi okolo 12%, efektywnosc
trakcji elektrycznej na PKP jakies 25%, a nowoczesnych silnikow diesla
ok 40% :-)

Wnioski: Lacza komutowane KOMPLETNIE nie nadaja sie do realizowania
dostepu do Internetu :-)

| Tomek Kruk | gadu-gadu: 119361 | tel. (0603)237728      |
| e-mail: futszaK_at_irc.pl http://www.futszaK.prv.pl        |
|            futszaK_at_soro.pnet.pl for long files          |                  |