Re: Neostrada a kwestia wlasnosci ...

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Wed 21 Feb 2001 - 13:39:12 MET

 Witam ! IMO problem jest "obustronnie słuszny", posłużmy się
przykładem:

On Wed, 21 Feb 2001, Szymon Sokół wrote:

>+ On 19 Feb 2001 12:53:28 GMT, "Jerzy Turynski" <jeter_at_polbox.com> wrote:
[...]
>+ >Internet ABSTRAKCYJNIE nie różni się NICZYM od klasycznej poczty, więc
>+ >gdyby np. listonosz twierdził, że mnie nie wolno wpuścić do WŁASNEJ sieci
>+ >CD-ka (do której ABSOLUTNIE nie ma najmniejszego prawa w jakimkolwiek stop-
[...]
>+ Zapoznaj się z regulaminem świadczenia usług Poczty Polskiej. Konkretnie z
>+ punktami mówiącymi, czego *nie wolno* przesyłać pocztą. Albo nie, lepiej od
>+ razu spróbuj przesłać pocztą bombę, pójdziesz siedzieć i będzie spokój. A
>+ zresztą, ja już mam spokój.

 Hm... Jednak się spróbuję narazić -;)
 Składników w dyskusji jest kilka:
A.- co może narzucić dostawca
 A1. na co mu prawo pozwala
 A2. co narzuca prawo (tj. dostawca *musi* wymagać)
B.- czego nie może narzucić
C.- co z wykorzystywaniem nośnika do celów niezgodnych z prawem.
D.- co zostaje w "swobodnej sferze" umowy

 Otóż, Szymonie, poczta *może* odmówić dostarczenia niektórych
przesyłek, ale owa odmowa ma pewnikiem podbudowę ustawową ("A")
a nie "widzi mi się w regulaminie"[1niżej] !

 Mniemam ponadto, że twoja sugestia (posłanie pocztą bomby) pasuje do:
- posłania internetem wirusa
- posłania internetem spamu
 ale nie do "zwykłego" dostępu !
 IMHO to jest"C", które pewnie (nie wiem, przyznaję się bez bicia)
ma redundantną podbudowę "A1" lub "A2" !

 Prawda, w innych dziedzinach życia *są* takie ograniczenia
(typu "nie można podpiąć"); przykładem może być dostarczanie
energii elektrycznej.
 Rzeczywiście, nie można (zgodnie z prawem) podpiąć warsztatu
sąsiada do swojej sieci; musi go podpiąć dostawca ("A2").
 Ale AFAIK to dlatego, że ustawa "prawo energetyczne" (dając
dostawcom pewne obowiązki w zamian !) wymaga jakichś koncesji
czy coś i pozwala zobowiązać odbiorcę do używania prądu wg
umowy. Zgadza się ?[2]

 Wracając do [1] ("widzi mi się w regulaminie"): większość
przedsiębiorstw komunikacji miejskiej (jak się nudzę w autobusie
to czytam regulaminy :>, naprawdę :)!) ma np. taki,
powszechnie nieprzestrzegany :> punkt: "kierowca jest zobowiązany
podjechać na przystanek końcowy natychmiast po zakończeniu
prac związanych ze zmianą kierunku jazdy"). Jak myślisz,
co jest powodem ? (numeru ustawy z 75 roku nie mam pod ręką :(...).

 I co, *mogą* sobie przedsiębiorstwa transportowe napisać (w regu-
laminie oczywiście) że "kierowca jest zobowiązany podjechać na
30 sekund przed odjazdem" - czy *jednak* nie ?

 Idąc dalej: jest sobie takie "coś" jak prawo telekomunikacyjne
czy jak mu tam ;).
 Wyobraź sobie, że mam chętkę zainstalować sobie centralkę
telefoniczną, taką na 8 numerów. Chyba nie mogę sobie serwować
usługi komu chcę ("A2"), ale jak mam ileś pokoi z ilomaś osobami
(bo, załóżmy, "prowadzę działalność") to ruch na tej linii
wzrośnie niewątpliwie (bo zamiast latać każdy sięgnie ręką),
provider będzie miał straty jak jasny gwint (bo zamiast kilku
abonamentów będę płacił jeden :>) i pytam: czy prowider *może*
mi zabronić korzystania z takiej centralki czy jednak *nie
może* ??
 Prawda, że "licząc zapotrzebowanie" na przeciętnego usera
dostawca może sobie kalkulować że ruch sumy nie jest sumą
maksimów (tak jak w energetyce). Ale to podobieństwo jeszcze
nie upoważnia do wniosku, że wolno mu stosować prawo
energetyczne do przesyłania danych :)
 W końcu taki np. wydawca książki jest zainteresowany tym,
żeby wszyscy kupili - a, jak dotąd, nie może zabronić
pożyczania książek, nieprawdaż ?

 Rzeczywiście, brak prawa utrudnia życie (choć mniej niż
istnienie prawa o podłej jakości, co też sie zdarza).
 Niemniej: przyjmując do wiadomości że przypadek "C" sobie
pominiemy, tj. *nie* mamy zamiaru korzystać z Internetu
w sposób naruszający inne przepisy (a IMHO przesyłanie bomby
pocztą do takich należy) pozostaje pytanie o argumenty:

A - co może dostawca narzucić i na jakiej podstawie ?
 Że przypomnę: dostawa energii i gazu - nie można "dzielić"
bo prawo nakazuje podpisać każdemu oddzielną umowę na konkretne
zapotrzebowanie (!) - tak, nie jest tak że mając umowę "na gaz"
mogę podpiąć sobie ogrzewanie gazowe !
 Dostawa połączeń (telefon) - hm... dzielić można, ograniczać
dostępu *nie* można (prywatna centralka !), czy można udostępnić
sąsiadowi ?? (pewnie prawo telekomunkacyjne nie pozwala)
 Jeśli dobrze rozumiem dane internetowe w sensie ustawowym
("A2") dzielić *można* i udostępniać koledze *można*.
B - czego dostawca narzucić nie może i na jakiej podstawie ?
 Przykład z nagrywaniem danych np. na ZIPa kolegi pokazuje,
że zabronić "propagacji dalej" nie można. Przykład ściagania
zasobu remote pokazuje, że nie można wymagać żeby "źrodło
połaczenia" było w lokalu. Hm...

 Oczywiście, nie jest prawdą że (cyt) "Provider ma prawo dyktowac sobie
warunki takie, jakie chce."
 Na przykład prawo nie bardzo pozwala na wymuszanie umów łączonych (!),
AFAIK sprzedaż pomidorów pod warunkiem że dokupi się cebuli jest
naruszeniem prawa.
 Mniemam że wypowiedź Radka (cd. cyt): "Na przyklad Provider moze sobie
ubzdurac, ze dostarcza Internet tylko do komputerow w czerwonych obudowach
i taka jest jego usluga, ma do tego pelne prawo, nikt mu tego nie
zabroni" *dało* by się podciągnąć pod ww. wymaganie ! ("musi kupić
czerwony komputer").
 Sprawę że TPSA jest monopolistą i *tym bardziej* nie może narzucać
warunków świadczeń publicznych bez podbudowy prawnej zaznaczmy tylko
na boku.

 No i mamy zgryz...
 Jakie jeszcze są argumenty do pytania:

 Bez sugestii że "umowa może zawierać co kto chce" i przesyłania
bomb -;) poproszę !

 Pozdrowienia - Gotfryd
[2] nie zgadza się: nie wiem, jakie warunki trzeba spełnić (pewnie
 umowa z Zakładem) ale AFAIK "tak w ogóle" to *można* kupować
 prąd "na jeden licznik". Głównie chodziło mi o to, że nie można
 bez *żadnych* ograniczeń energii odsprzedawać.

--
 Gotfryd Smolik, PTH Stanpol Zabrze.