Re: Niektore prawne aspekty spamu

Autor: de Qmach (Qmach_at_kki.net.pl)
Data: Wed 14 Feb 2001 - 14:57:19 MET

Piotr 'VaGla' Waglowski wrote:

> Witam.
> Bardzo prosze o wszelkie uwagi krytyczne do artykulu
> mojego autorstwa pt.: "Niektore prawne aspekty spamu"
> Artykul jest dostepny w serwisie VaGla Prawo i Internet
> pod adresem: http://www.vagla.eu.org/spam_artykul.rtf

Niwatpliwie ciekawe.
Kilka uwag na goraco:
- "...agresywne odpowiedzi na spam mozna rowniez rozpatrywac w
kontekscie tego przepisu" [tj. art 287 k.k.] - taka opinia przypomina mi
sytuacje, kiedy napadnietej osobie odmawia sie prawa do samoobrony lub
wrecz stawia sie jej zarzut "przekroczenia" obrony koniecznej.
Przykladow, ktore obiegly media, mozna by przytaczac mnostwo, wiec nie
bede tego ilustrowac glupota sedziow lub prokuratorow.
Wracajac do artykulu: problem ten jest nastepnie omawiany dokladniej.
Niemniej ostatecznie wysnuty wniosek - iz w swietle interpretacji
istniejacych regulacji prawnych, "agresywne" odpowiadzi na spam
przekraczaja obrone konieczna lub stan wyzszej koniecznosci - wydaje mi
sie analogiczny do decyzji prokuratorow scigajacych niedoszle ofiary
zamachow, ktore potrafily i chcialy sie bronic...

-"Wykorzystanie dla przykladu senmaila do wyslania spamu z cudzego
serwera nie mozna uznac za przestepstwo tego typu, jesli konfiguracja
serwera pocztowego na to pozwala". Tia... na abuse_at_tpsa.pl maja inne
zdanie na ten temat. Znam sytuacje, kiedy TP SA przyslala bardzo grozne
pismo (grozac odcieciem od I-netu), ze "Panstwa siec byla powaznym
zrodlem zagrozenia systemow komputerowych...", itd, itp, a na koncu
wydruk skargi poslanej na abuse, z ktorej wynika, ze chodzi o otwarty
relay. Tak na prawde to wg mnie ofiara spamu padl wlasciciel tego relaya
- zabrano mu pasmo lacza, ukradziono moc obliczeniowa serwera i
powierzchnie dysku. Dodam tylko, ze relay byl otwart intencjonalnie (z
jakichstam czarodziejsko-magicznych powodow :), a w umowie z TP SA
przeciez nie ma mowy o zadnych wytycznych (zakazow/nakazaow),
dotyczacych konfiguracji serwera pocztowego.

> Pozdrawiam

Pozdrawiam rowniez,