Re: Ja chyba wiem co sie dzieje z SDI

Autor: Lukasz Komsta (luke_at_ariadna.pl)
Data: Sat 03 Feb 2001 - 22:45:03 MET

jacek napisał(a):

> Czy nikogo oprocz mnie nie dziwi absolutna cisza na temat smierci SDI
> (przynajmniej u czesci abonentow tej "uslugi") ze strony jej dostawcy?

Ja mam na ten temat swoją teorię. Otóż ostatnio w Polsce masowo
poinstalowano SDI. Jeśli 128 klientów wisi na łączu 2000 kbit/s to
wychodzi...
15,625 kbit/s przy założeniu że na tym łączu już nic więcej nie ma. Sieć
szkieletowa 34 mbit/s pomieści ile? 295 użytkowników pchających dane z
pełną prędkością.

SDI poinstalowano masowo. Jaka jest frekwencja? 40% to firmy i
kawiarenki gdzie pod to podłącza się 10 komputerów -zapchane non stop.
40% to spółki kilku kolegów (bo tak wyjdzie np. 40 PLN x 4 osoby) i
ciągniemy mp3 i płytki z linuksem ile wlezie. Reszta? 20% zwykłych
ludzi.

Prosty rachunek -JAK, powtarzam JAK ma się to nie zapychać, skoro 300
posiadaczy SDI zapycha łącze 34 Mbit? Im więcej założą SDI, tym będzie
gorzej. A teraz jeszcze sobie wyobraźcie że wszyscy chcą ciągnąć z
zagranicy...

Sieć nie jest z gumy. Dlatego tpsa liczy 512 b/s na jedno SDI. Widocznie
jak połowa zacznie ssać na max to tyle im wychodzi. Jak zaczną wszyscy -
to się nic nie da zrobić (to jest liczone pewnie jak LD50 dla szczura
;-P)

Do tego dochodzi coraz więcej wdzwanianych modemów z których każdy
pożera 56 kbit. Codziennie gdy obserwuję przełom godziny osiemnastej
zauważam, iż tuż po niej sieć chodzi 2 x gorzej. Jak kiedyś ciągnąłem
jakiś plik to w momencie gdy minęła osiemnasta z 9.5 KB/s zrobiło się
0.7 KB/s.

Tak więc lepiej nie będzie. Będzie jeszcze gorzej. Rozwój sieci nie
zmierza do przepustowości łącz -to dodatkowe koszty. Lepiej podpiąć
drugie tyle ludzi, bo z tego są zyski. Korzystajmy z Internetu póki
można, bo z każdym miesiącem będzie nas coraz więcej, a miejsca tyle
samo.

Żeby uprzedzić ewentualną dyskusję -absolutnie ten post nie miał na celu
zasugerowania postawy prezentowanej kilka postów wyżej. Każdy ma prawo
ciągnąć co chce i ile chce, ja pokazuję tylko że sieć się niestety
zapycha.

--
* Lukasz Komsta * ICQ 14892426 *
* http://www.luke.eu.org/ *