Re: Podsluch wg MSWiA

Autor: Pawel Krawczyk (anti_kravietz_at_ceti.pl)
Data: Thu 28 Dec 2000 - 18:05:03 MET

Jacek Rzeuski <jrzeuski_at_neptun.gdansk.tpsa.pl> wrote:

> Jasne, że tego nie trzeba robić w każdym ogniwie łancuszka, wystarczy
> tam gdzie przydziela się IP. A taka archiwizacja wcale nie jest bardzo
> uciążliwa. Poza tym jesli ustawa mówi, że trzeba dane trzymać X czasu to
> trzeba trzyamc tyle (conajmniej) i koniec. Chyba, że ktos lubi klopoty.

Być może archiwizacja danych o połączeniach za okres miesiąca nie jest
uciążliwa, ale w pewnym momencie zacznie być, jeśli ustawodawca zażyczy
sobie żeby były przechowywane dane o połączeniach za znacznie dłuższy
okres czasu (niedawno zgłoszony projekt w Wielkiej Brytanii przewiduje
7 lat) lub żeby archiwizować również treść połączeń. Lub jeśli - na wzór
brytyjskiego RIP - podejrzany będzie pod groźbą kary zobligowany do wydania
klucza kryptograficznego do przechwyconych danych.

Dlatego nie należy władzy pozwalać na wszystko co się jej zamarzy. A
przynajmniej należy spróbować - w ciągu paru dni powinno ukazać się
oficjalne stanowisko PIIT w tej sprawie. Myślę, że będzie to jeden z
decydujących głosów w całej debacie.

--
Paweł Krawczyk *** home: <http://ceti.pl/~kravietz/>
security: <http://ipsec.pl/>  *** fidonet: 2:486/23