Re: Postulat: cancelowac posty pisane w cp1250 (problem z Forte Agentem).

Autor: Adam Twardoch (adam.twardoch_at_euv-frankfurt-o.de)
Data: Mon 14 Aug 2000 - 17:43:06 MET DST

"Konik Bujany" <pt_at_pisz.na.niusy.invalid> wrote

> Polacy nie mają nawet specjalnie możliwości wykazania (...)

Aaa, dramatyzujesz. W konsorcjach tych zaangażowani bardzo sensowni ludzie,
którzy niekoniecznie skupieni są wyłącznie na wspieraniu interesów swoich
firm. To często ludzie o otwartych umysłach, wrażliwi na sprawy typografii i
lingwistyki.

W 1993 roku na liście dyskusyjnej Unicode (która była wówczas dosyć prężna),
prowadziłem bardzo intensywną dyskusję na temat tego, jak się ma "o z
kreską" do "o acute", i czy nie byłoby celowym dodanie dodatkowego
kompozytowego diakrytyku, morfologicznie bardziej odpowiadającego
historycznej polskiej kresce.

Po chyba dwumiesięcznej dyskusji, udało nam się dojść do porozumienia (tzn.
członkowie konsorcujm przekonali mnie przy pomocy bardzo racjonalnych
argumentów), że w przypadku kreski i akcentu acute bardziej pragmatyczne
byłoby zaklasyfikowanie ich jako wariantów typograficznych, a
rozstrzygnięcie problemu pozostawić tworzonemu właśnie konsorcjum OpenType.

W ten właśnie sposób zostało to m.in. opisane w książce Tony'ego Grahama
"Unicode: a primer" (IDG Books, 2000).

W 1998 roku, i, przy innej okazji, w roku bieżącym, na liście dyskusyjnej
OpenType powrócono do tego tematu. Dzięki niemałemu udziałowi typografów
francuskich, litewskich, chorwackich i hiszpańskich, wyjaśniono całą sprawę
i zaproponowano konstruktywne rozwiązania w formacie OpenType (m.in. użycie
kontekstowej funkcji GSUB specyficznej dla języka polskiego). W efekcie,
najnowsze fonty OpenType firmy Adobe, które kilka tygodni temu pojawiły się
na rynku, częściowo stosują wypracowane przez mnie rekomendacje.

> To była bzdura (!), której poprawienie mogłeś znacznie wcześniej
sugerować,

Wybacz, ale nie jest moim obowiązkiem poprawianie Twoich błędów. Ponieważ
swoją skromną wiedzę na temat Unicode czerpałem zwykle ze źródeł bardziej
pierwotnych (książka the Unicode Standard, książka Unicode: a primer,
standard ISO 10646, strony WWW konsorcujm itp.), nie wczytywałem się zbyt
intensywnie w Twoje teksty. Na błąd natrafiłem dość przypadkowo, oglądając
Twoją stronę przy okazji czytania jednego z ostatnich Twych postingów na
pl.comp.ogonki.

--
Pozdrawiam,
  Adam Twardoch