Re: Jak to jest z tymi domenami?

Autor: Tomasz Piłat (tomekp_at_supermedia.pl)
Data: Fri 04 Aug 2000 - 17:36:29 MET DST

Walasek Przemysław <przemekw_at_przemek.w.pl> pisze:

> 1. Czy (i jak) da się powiązać domenę z dowolnym kontem które zostanie
> wykupione (gdzie można o tym poczytać)?
Kupując domenę mówisz inaczej: "proszę zrobić tak, żeby zapytania o
cokolwiek związanego z domeną mojafirma.pl były obsługiwane przez serwer taki
i taki". Inaczej nazywa się to delegacją domeny.

Rejestrując domenę masz dwie możliwości:

1) masz umowę z kimś (jakimś dostawcą lub kolegą) że będzie "obsługiwał"
tą domene dla Ciebie. Delegujesz tą domene do tego kogoś.
1) t/j wyżej ale delegujesz domene do nasku - tzn serwery DNS nasku będą ja
dla Ciebie obsługiwały. Kosztuje to zazwyczaj więcej niż u innych
providerów (np. w mojej firmie utrzymanie DNSu jest darmowe dla klientów
posiadających inne usługi).

Gdy masz już delegacje (powiedzmy w firmie XXX.pl), możesz robić rzeczy
następujące:

- zrobić wpis "www.mojafirma.pl" prowadzący do servera firmy XXX (na którym
  masz *swoją* stronę)
- zrobić wpis "www.mojafirma.pl" prowadzący do servera firmy ZZZ (na którym
  masz *swoją* stronę) - jak widać nie musisz mieć strony tam gdzie DNS.
- zrobić wpis "MX" mówiący, że pocztę dla domeny mojafirma.pl obsługuje
  serwer pocztowy firmy XXX.pl
- zrobić wpis "MX" mówiący, że pocztę dla domeny mojafirma.pl obsługuje
  serwer pocztowy firmy ZZZ.pl
- zrobić wpis "MX" mówiący, że pocztę dla domeny mojafirma.pl obsługuje
  serwer pocztowy firmy YYY.pl etc..

Jak widać, każda usługa (np. dns, www, mail) może być u innego dostawcy, w
innym miejscu etc... Jest to jednak niewygodne, niepraktyczne i często
nieekonomiczne. Nie muszę chyba mówić czemu.

Oczywiście możesz zarejestrować domenę nie posiadając ani www, ani poczty.
Jedyne co musisz mieć, to zgodę kogoś na przyjęcie delegacji.

> 2. Jeżeli wykupione zostanie konto w firmie która oferuje www oraz 5
> alias-ów pocztowych to czy ta firma sama _powiąże_ domenę z tym kontem?
Rozumiem, że delegacja jest w innej firmie?

W takim wypadku firma utrzymująca www/pocztę musi zwrócić się do firmy
posiadającej delegacje o odpowiednie wpisy. Może też zmienić delegacje
domeny "do siebie" - tutaj jednak potrzebna jest zgoda dysponenta (czyli
zazwyczaj Ciebie) i odpowiednie papierki przesłane do NASKu. Zazwyczaj każda
poważna firma pomoże Ci przy przenoszeniu do siebie delegacji domeny.

Jeżeli jednak nie ma jeszcze delegacji (domena nie jest zarejestrowana) to
firma zarejestruje dla Ciebie domene i przyjmnie delegacje.

> Jak widać, ja nie mam zielonego pojęcia o tych sprawach (a *muszę* się
> tym zająć), dlatego prosze o informacje lub namiary na miejsca gdzie je
> można odszukać.

Pewnie już przeczytałeś, ale przypomnę: www.nask.pl

I jeszcze uwaga.

Czasami trafiają się osoby, które dla zaoszczędzenia kilku złotych same
rejestrują domene (wysyłają wnioski do nasku) i kierują ja na serwery swojego
dostawcy (lub co gorsza losowej firmy). Pół biedy jeśli go o tym poinformują.
Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej jest wszelkie formalności zlecić
providerowi. Oszczędza się DUŻO czasu (trzeba wykonać telefon do providera
i przefaksować mu upoważnienie) i nerwów.

HTH,

TP

--
Tomasz 'Poncki' Piłat, tomekp(a)supermedia.pl, PONC1-RIPE, CCNA
Security Officer @ Super Media - http://www.supermedia.pl/