Re: Jak to jest z tymi domenami?

Autor: Jaroslaw Rafa (raj_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Tue 15 Aug 2000 - 18:06:01 MET DST

Dnia 6 Aug 00 o godz. 1:49, Walasek Przemysław napisal(a):

> Dokładnie chodzi o to, iż _zaprzyjaźniona_ firma złożyła wniosek o
> rejestracje domeny www.nazwa-firmy.pl,

Skladajac taki wniosek musiala podac jakies *istniejace* adresy primary i
secondary serwera DNS dla tej domeny. Tak wiec administratorzy tych dwu
istniejacych serwerow byliby najwlasciwszymi adresatami Twoich pytan.

> ale firm ni posiada jeszcze
> konta ze stroną www (strona powstanie za jakiś czas, ale domena może
> być już zajęta więc rezerwują ją teraz). Za kilka dni rozpocznie się
> szukanie konta pod www w związku z tym powstają pytania:
> 1. Czy (i jak) da się powiązać domenę z dowolnym kontem które zostanie
> wykupione (gdzie można o tym poczytać)?
> 2. Jeżeli wykupione zostanie konto w firmie która oferuje www oraz 5
> alias-ów pocztowych to czy ta firma sama _powiąże_ domenę z tym kontem?

Troche mylisz pojecia w swoim pytaniu, wiec zacznijmy moze od tego, co to
jest domena.
Adres taki jak: www.nazwa-firmy.pl (popularnie zwany domena) - okresla adres
*jakiegos komputera w sieci*. Nie okresla adresu zadnej strony WWW.
Jezeli teraz na tym komputerze majacym adres www.nazwa-firmy.pl uruchomiony
zostanie serwer WWW, to adres http://www.nazwa-firmy.pl/ bedzie odwolywal
sie do glownej strony na tym serwerze.
Adresy innych stron (nie bedacych strona glowna) beda mialy postac:
http://www.nazwa-firmy.pl/costam/costam/costam.
Zeby tej czesci "costam/costam/costam" nie bylo w adresie, to firma musi
miec wykupiony tzw. serwer wirtualny - nie wystarczy "dowolne konto".
Oczywiscie gdy wykupuje sie serwer wirtualny provider powiaze go z
odpowiednia domena (musi to zrobic, zeby serwer wirtualny w ogole dzialal
:-)), ale to jest tylko polowa roboty :-). Druga polowe musza zrobic
administratorzy serwerow DNS, o ktorych wspominalem wczesniej. Musza
oni wpisac w tych serwerach, ze adres www.nazwa-firmy.pl tlumaczy sie
na adres IP akurat tego komputera, na ktorym skonfigurowany zostal serwer
wirtualny.
To samo jest z adresami e-mailowymi. Jezeli provider zapewnia wam aliasy
typu ktostam_at_nazwa-firmy.pl, to administratorzy serwerow DNS musza okreslic
w swoich serwerach, ze poczta do domeny nazwa-firmy.pl ma byc kierowana do
komputera o okreslonym adresie (to wcale nie musi byc ten sam komputer na
ktorym jest WWW).
Innymi slowy kolejnosc dzialania bedzie taka:
1) wykupic u providera *serwer wirtualny*.
2) zapytac providera o adres IP serwera WWW.
3) zapytac providera o adres serwera poczty (tzw. MX-a) dla waszej domeny.
4) dane uzyskane w punktach 2) i 3) przekazac administratorom serwerow DNS
dla Waszej domeny.

> Jak widać, ja nie mam zielonego pojęcia o tych sprawach (a *muszę* się
> tym zająć), dlatego prosze o informacje lub namiary na miejsca gdzie je
> można odszukać.
Mozesz poczytac:
http://www.wsp.krakow.pl/papers/podstawy.html
http://www.wsp.krakow.pl/papers/internet.html
http://www.wsp.krakow.pl/papers/ptinet12.html
http://www.wsp.krakow.pl/papers/ptinet13.html
W szczegolnosci dwa ostatnie teksty traktuja wlasnie o domenach i adresach.
Teksty sa dosc stare, wiec wiele rzeczy np. dotyczacych konkretnego
oprogramowania, czy dostawcow Internetu, moze w nich byc juz nieaktualnych,
ale IMHO warto je poczytac, bo daja one dobre pojecie o zasadach dzialania
Internetu.
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl