Re: Pliki-załączniki

Autor: Jan Rychter (jwr_at_icm.edu.pl)
Data: Thu 03 Aug 2000 - 00:14:52 MET DST

Marek Moskal:

> Powiedz mi, dlaczego niegłupkowie zdając sobie świetnie sprawę z istnienia
> problemu go jeszcze nie rozwiązali ? I dlaczego umożliwili przesyłanie
> załączników pocztą, pracując w pocie czoła nad MIME i innymi standardami ?
> I nie mów, że rozwiązaniem jest FTP, bo niestety nie jest.
>
> A jeśli chcesz powiedzieć, że przedstawiciel handlowy -> głupek... twoja
> sprawa, twój punkt widzenia, nie każdy musi się z nim zgadzać.

Ależ nie, nie -- skądże. To był taki komentarz na boku do wielce
interesującej dyskusji. Ogórkowej. Twoje porównanie administratora i
przedstawiciela handlowego prowokowało.

Temat "nie można używać X bo sekretarka/przedstawiciel/ktokolwiek nie
będzie potrafił" powraca jak bumerang. Tłuczemy to regularnie, pewnie
najczęściej na pl.comp.os.advocacy, gdzie wychwala się wyższość jednych
systemów nad innymi, innych zaś broni się twierdzeniami o sekretarkach,
które to ponoć tylko tych właśnie potrafią używać.

Jeśli już zaś zostałem wywołany: IMHO problemy są trzy, ortogonalne:

  -- SMTP/ESMTP nie nadaje się do przesyłania plików
  -- nie ma prostego i wygodnego sposobu przesyłania plików innym
  -- ludzie mają problemy z obsługiwaniem komputerów

Każdy z nich warto rozwiązywać (i dyskutować) osobno, inaczej
zaplątujemy się w ogórkowe spory o sekretarkach, administratorach,
przedstawicielach handlowych i naukowcach.

Pierwszy problem wymaga zmian w SMTP, co jest bardzo
trudne. Przypuszczam, że ktoś w tej chwili na świecie nad tym pracuje i
szykuje RFC. Może kiedyś.

Drugi nie daje się łatwo rozwiązać. Bitnetowy SENDFILE był niezłym
wynalazkiem, do dziś nie doczekaliśmy się niczego porównywalnego.

Trzeci wynika przede wszystkim z ogłupiającej natury oprogramowania
komputerowego. Źle zaprojektowane są interfejsy sporej części programów,
których używamy, choć muszę przyznać, że znam producenta oprogramowania,
który regularnie urzeka mnie ilością i bzdurnością komunikatów, jakimi
bombarduje użytkownika.

O pierwszych dwóch problemach jak rozumiem możemy dyskutować na
pl.internet.polip, bo to w końcu potencjalne problemy polskiego
internetu. Trzeci raczej do tej grupy nie pasuje.

z ogórkowymi pozdrowieniami,
--J.